Mindre personlig betjening: Turistkontorer erstattes af digital løsning
Siden april sidste år har der ikke været et åbent turistkontor i Frederikshavn Kommune. For et år siden var det Turisthus Nord, der stod for turismeindsatsen i kommunen - nu er det givet videre til Destination Nord, der kun har planer om et fast turistkontor i Skagen om sommeren. Den nye hjemmeside er heller ikke klar endnu.
Turister i Frederikshavn Kommune skal vænne sig til at hive mobilen frem, når de vil planlægge deres ture. Turistkontorerne bliver i stort omfang erstattet af en digital løsning.
Siden april har der ikke været et åbent turistkontor i Frederikshavn Kommune. Og det er ikke kun corona, der er årsagen.
Efter Turisthus Nord ikke længere fik kommunalstøtte til at arbejde med turisme i Frederikshavn Kommune lukkede de deres tre turistkontorer i kommunen. Nu går støtten i stedet til den nye organisation Destination Nord, der ikke har planer om faste turistkontorer i Sæby og Frederikshavn.
Det ærgrer Jette Johansen, der er formand for Sæby Handelsstandsforening.
- Da vi fik nyheden her for et stykke tid siden, der var vi selvfølgelig lidt kede af det, fordi vi synes selvfølgelig, at det er supervigtigt, at vores turister bliver mødt med en personlig betjening, siger hun.
Ifølge direktøren for Destination Nord er planen, at de bemandede turistkontorer skal erstattes af digitale løsninger.
- Planen er, at vi har en kombination af tre ting, at man først og fremmest får service via sin mobil, siger Tonny Thorup, direktør i Destination Nord.
De to andre ting er turistbetjening på hoteller og museer samt det, Tonny Thorup kalder mobile gæsteserviceenheder. Det kan for eksempel være cykler med guider, i forbindelse med festivaler og events.
Derudover vil Destination Nord have et fast turistkontor i Skagen om sommeren.
Ikke klar endnu
Men med bare et par uger til påske er den mobile løsning endnu ikke klar. Det er til trods for, at Destination Nord ved årsskiftet begyndte som officielt destinationsselskab for Aalborg, Brønderslev, Læsø og Frederikshavn kommuner.
- Vi sidder og arbejder på højtryk lige i øjeblikket. Vi er jo kommet sådan lidt sent i gang, fordi det tog lidt tid at lave vores destinationsselskab, så vi arbejder. De sidder hjemme på kontoret og arbejder, så det ryger, lover direktøren.
Når det hele er på plads, er det ifølge Tonny Thorup den løsning, der bedst servicerer gæsterne fremfor den klassiske tanke med turistkontorer. Men ifølge Jette Johansen er der ulemper ved den digitale løsning.
- Jeg synes, at det er rigtig smart at tænke i nye baner, og der er meget på den digitale platform, og vi er rigtig mange, der er dygtige til at bruge det. Jeg håber selvfølgelig bare, når man udvikler sådan en app, at man også tænker på de brugere, der måske ikke har så nemt ved at navigere i det.
Tonny Thorup forventer at den nye digitale turistvejledning er klar om tre til fire uger.