Ny stor analyse: To nordjyske skoler er landets bedste på dette punkt
En ny CEPOS-analyse har placeret Strandby Skole og Bagterp Skole helt i top.
Analysen fra CEPOS viser, hvor god eller dårlig hver af landets skoler er til at løfte det faglige niveau og resultater blandt eleverne i forhold til socioøkonomisk baggrund. Det omfatter blandt andet forældrenes indkomst, uddannelse og etnicitet.
Og her har Strandby Skole og Bagterp Skole i Hjørring sammen scoret bedst som kommunale folkeskoler, og på landsplan for samtlige skoler ligger de to nordjyske skoler næstbedst. Kun overgået af Dyrhs Skole, der er en privatskole i Slagelse.
Det skriver Kanal Frederikshavn.
- Vi har løftet niveauet hvert år de sidste fire år, men det er første gang, at vi rammer 1,0. Dermed ligger vi som den bedst placerede folkeskole i Danmark sammen med Bagterp Skole i Hjørring, lyder det fra Mogens Brag, der er skoleleder på Strandby Skole.
- Vores resultat er opnået med et målrettet fokus på elevernes trivsel, og det var utænkeligt, hvis ikke medarbejderne hver dag er omhyggelige med at skabe et godt og varmt undervisningsmiljø, fortsætter han.
Stor forskel på top og bund
De to nordjyske skoler har en såkaldt UndervisningsEffekt på 1, hvilket betyder, at elevernes karaktergennemsnit ligger en karakter over det forventede.
Hvis man ligger på nul, rammer eleverne det forventede karaktersnit.
- Der er en betydelig forskel på præstationerne i landets svageste og landets stærkeste skoler.
Den stærkeste skole har opnået elevpræstationer, som ligger mere end to karakterpoint højere, end hvad den svageste skole har opnået med elever med en tilsvarende socioøkonomisk baggrund, fortæller forskningschef i Cepos, Karsten Bo Larsen.
1413 skoler deltog i undersøgelsen.