Bliver tredje gang lykkens gang? Forsøger igen med storstilet millionprojekt
Foto: hirtshalshavn.dk
Det er ti år siden, man havde det første spadestik, og der er ikke sket meget siden.
Det hele begyndte tilbage i 2014. Der er dog ikke sket en masse de seneste 10 år.
Kombiterminalen ved Hirtshals Havn er nemlig fortsat ikke taget i fuld brug. Lastbiler bliver læsset, men der kører endnu ikke nogle godstog fra havnen.
Nu vil man så forsøge nok en gang at få stablet en godstogsforbindelse på benene.
Projekter gennem årene
Første spadestik til Kombiterminalen blev taget tilbage i november 2014. Her var daværende transportminister Magnus Heunicke (S) meget positivt stemt for de muligheder, som terminalen ville skabe.
- Man vil kunne se det forplante sig, ikke kun lokalt, men gennem hele Jylland. Målet er at få mest muligt af vores godstransport ud på jernbanen eller på søen, for det er mere grønt og fylder mindre på vejene, sagde daværende transportminister Magnus Heunicke dengang til TV2 Nord.
I 2015 blev det første spadestik desuden taget til udvidelse af havnen. Her var det daværende statsminister Helle Thorning-Smith (S), der var med til at smide det første sand.
- Der er virkelig vækst, og der er gang i hjulene heroppe. Nu kan vi få de her par 100 millioner kroners investering tilbage, når vi tager veje, havneudvidelse og godsterminal i drift om et års tid. Så står vi og er centrum i hele Skandinavien for modtagelse af gods i hvert i fald i Skandinavien, sagde daværende borgmester i Hjørring Kommune Arne Boelt derudover om udvidelsen.
Det var dog meget begrænset, hvor mange containere, der blev sendt med tog fra Hirtshals i de år, der er gået siden da.
En af årsagerne bag de manglende godstog var dengang løbende sporarbejde på jernbanerne ned gennem Europa.
Men efter flere års ventetid blomstrede der igen sit et håb. Hirtshals Havn var nemlig tilbage i 2021 i dialog med flere transportfirmaer - blandt andre CFL Cargo fra Luxemburg.
- Nu ser det ud til, at der er lys for enden af tunnelen. Så omkring maj 2022 har vi en forventning om at styre ud af Hirtshals på jernbaneskinner, forklarede daværende direktør i Hirtshals Havn, Andreas Duus.
Forsøger igen
Men heller ikke dengang lykkedes man med at få gang i godstransporten til at løbe på skinner, og i dag er der ingen faste kørsler på godsbanen til og fra Hirtshals.
Igen igen
Derfor forsøger man nu nok en gang. Torsdag bliver godstogsforbindelsen til Hirtshals Havn således demonstreret.
DB Cargo Scandinavia, Hirtshals Havn og Nordjyske Jernbaner vil dermed skabe et grundlag for at etablere en ny forbindelse på jernbanen til terminaler i Europa og Norge.
Et testtog fra DB Cargo Scandinavia skal derfor vise, at en godsjernbaneforbindelse i det nordligste Danmark er mulig.
- Selvom der har været mange forhindringer undervejs, vil vi vise, at det nu godt kan lade sig gøre, og at der er store potentialer i en fast godsforbindelse på strækningen. Vi ved, at 10-20 procent af de lastbiltrailere, der hver dag passerer Hirtshals Havn, kan løftes over på godstog. Potentialet svarer altså til cirka 38 trailere om dagen, hvilket svarer til at fyldt tog, forklarer Michael Rosenlund Langballe, Head of Transport & Logistics for flg.
Pilotprojektet præsenteres for omkring 130 gæster på Hirtshals Havn, hvor der også vil være taler og paneldebatter fra både danske og norske politikere, repræsentanter fra industrien og partnerne bag projektet DB Cargo Scandinavia, Hirtshals Havn, Nordjyske Jernbaner, CargoNet, Port of Kristiansand, Larvik Havn og Grønn Jyllandskorridor.