Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Et helvede af aflysninger og dårlig kommunikation: Familie på syv måtte aflyse dyr skiferie

Foto: Privatfoto

Familie på syv med to små børn og en svigermor fra Tyskland måtte til sidst tage en trist beslutning.

Forventningens glæde var stor, da en familie på fem voksne og to små børn lørdag morgen vågnede.

De skulle nemlig senere på dagen på skiferie til Geilo i Norge.

Men hvad der skulle have været syv dage med fuld fart ned ad pisterne i de smukke fjelde toppet med familiehygge er i stedet blevet til lidt af et mareridt for familien.

Og det skyldes især en mangelfuld kommunikation fra det norske færgeselskab Color Line. 

- Det er vildt, at vi ikke kan komme i kontakt med dem. Vi har prøvet alt, lyder det fra Peter Bagge, der er et af familiemedlemmerne. 

Men hvorfor har familien brug for at komme i kontakt med Color Line? 

Rejseplanerne ændres

Familien havde på forhånd købt en pakkerejse til 25.000 kroner, og her var liftkort for yderligere 7.700 kroner ikke inkluderet. 

I den bestilte pakkerejse skulle familien, der er fra Esbjerg, sejle med Color Line fra Hirtshals til Larvik 17.30 lørdag sen eftermiddag.

Men det ændrede sig lørdag formiddag, da familien fik en besked om, at afgangen var aflyst, og de i stedet skulle sejle fra havnen i Nordjylland søndag 12.45.

Det skyldes de vanskelige vejrforhold i form af blæst, der befinder sig ud for kysterne omkring Norge og Danmark, der har ført til flere aflysninger af færgeafgange de seneste døgn.

- Det har været vældig krævende over tid, og det skaber udfordringer for vores virksomhed, siger Erik Brynhildsbakken, der er koncerndirektør for kommunikation og samfundskontakt hos Color Line, om de vejrforhold, der har betydet adskillige aflysninger og ændringer i af færgeovergange. 

Destination Larvik eller Kristiansand?

Peter Bagges søn, der har stået for at bestille rejserne, får flyttet spisningen med over fra deres oprindelige afgang til den nye. Og her kunne han altså godt få fat i Color Lines kundeservice, men det bliver et problem kort tid efter.

Peter og familien tager den nye situation i stiv arm, og gør sig i stedet klar til at rejse søndag 12.45 fra Hirsthals - naturligvis endnu tidligere fra hjemmet i Esbjerg. 

- Klokken 21.19 lørdag aften får min søn en ny besked fra Color Line. Nu skal vi ikke længere til Kristiansand men Larvik, og det er klokken 17.30, fortæller Peter Bagge forundret. 

Peter Bagge og familien håber på at få refunderet de 25.000 kroner, da de har bestilt en pakkerejse. Foto: Privatfoto

Color Line har altså endnu engang set sig nødsaget til at ændre i deres program, og nu sender de familien til Kristiansand i stedet for deres oprindelige destination i Larvik. 

- Vi tænker, at det er træls, fordi vi oprindeligt havde planlagt at køre ganske kort først til Sandefjord og dernæst Geilo, siger Peter Bagge.

- Det betyder en ankomst ganske sent med to små børn. Det kan vi ikke rigtigt overskue, og vi overvejer meget kraftigt at aflyse vores ferie her.

Og her begynder problemerne at hobe sig op, for nu kan familien ikke komme i kontakt med Color Line længere, ligesom Color Lines SMS-service ifølge Peter begynder at halte. 

Peter og sønnen ringer nu på livet løs til Color Line, men den eneste, de får fat i, er en flink ung mand hos Color Line Cargo, der ikke var i stand til at hjælpe. 

Sønnen forsøger også at kontakte kundeservice på mail uden succes.

Ferien bliver aflyst

Søndag klokken 10.00 om formiddagen tjekker familien Color Lines hjemmeside, hvor de nu kan se, at deres afgang 17.45 nu er flyttet til 20.45.

Det er altså noget, de ikke havde fået en besked på. Og her giver familien op. 

- Vi har tømt begge biler og sendt tingene væk, lyder det fra Peter Bagge, der understreger, at familien vil forsøge at få pengene igen for rejsen, når de på et tidspunkt får fat i Color Lines kundeservice.

Familien dropper altså deres syv dages skiferie. 

- Vi har aldrig nogensinde været i sådan en situation før. Og vi har rejst mange gange med Color Line.

- Min søns svigermor er kommet fra Tyskland, og vi kan ikke blive ved med at skubbe vores børn rundt. Det er ikke Color Lines skyld, at det blæser, men det skal være muligt at komme i kontakt med dem, lyder det fra Peter Bagge. 

Det var sådan en færge, Super Speed 1, familien skulle have været med. Foto: Anders Martinsen / Pressefoto Color Line

Sådan reagerer Color Line

Color Lines mange aflysninger og ændringer har givet mange af deres kunder problemer, og det har kunnet mærkes på presset hos selskabets kundeservice, hvor det har været svært at følge med.

- Der er mange mennesker, der vil have kontakt, og derfor kan det tage tid at vende tilbage til den enkelte, forklarer Erik Brynhildsbakken, der er koncerndirektør for kommunikation og samfundskontakt hos Color Line.

- Vores vigtigste fokus er god kommunikation til vores rejsende på bedst mulig måde. Vi prøver at gøre alt for vores rejsende kunder, men hvis der er nogen, der har fået for dårlig behandling, vil vi gerne beklage.

Peter Bagge undrer sig. 

- Vi kan ikke følge dem i, at de gør alt for deres kunder, siger han. 

Erik Brynholdsbakken reagerer også på, at destinationen for familien ikke længere er Larvik, men Kristiansand.

- Det er absolut ikke normal praksis, at vi ændrer destinationen. Men det har været det bedste alternativ i en vanskelig situation. Vi er der for, at vores kunder skal kunne rejse, og derfor tager vi det også alvorligt, slutter Erik Brynholdsbakken.  

Pudsigt nok fik familien en SMS-besked lidt før 13.00 fra Color Line.

Her står der, at afgangen nu er 22.45 fra Frederikshavn - ikke Hirtshals - men der skal checkes ind i Hirtshals senest 18.00. 


Grå morgen med risiko for tågebanker - kør efter forholdene

Tendensen med gråt vejr fortsætter.

Det er - igen fristes man til at sige - en grå og kedelig morgen, som nordjyderne står op til. Temperaturerne ligger lige over frysepunktet, og det betyder, at man ikke kan udelukke, at der ligger rim på en bilrude, eller et sted der ikke er blevet saltet - kør derfor efter forholdene.

Det er heller ikke den eneste grund til, at der er brug for at være forsigtig i trafikken. Der er nemlig også risiko for tågebanker og tæt tåge i perioder.

Det har været endnu en grå uge i december, og det tegner til, at tendensen med, at der ikke er mange soltimer over Danmark fortsætter.

Frem til 8. december havde Danmark kun fået 3,7 timers solskin - til sammenligning får vi i gennemsnit 43 timers sol i december.

Men hvis solen titter frem i dag, er chancerne faktisk blandt andre steder størst i Nordjylland.

Spørg Solvej Vindblæs om vejret

Vejret tre timer frem
Vejret senere

Afgift truer havn: Henrik overvejer at omgå reglerne i Sverige

Foto: Regnar Bekker / TV2 Nord

Fiskeskipper overvejer at tanke og handle med svenskerne, når ny CO2-afgift på fiskeriet indfases til nytår.

Fra nytår bliver det dyrere for fiskerne at tage på arbejde. En ny CO2-afgift betyder nemlig, at diesel til kutterne kommer til at stige med 2,25 kroner.

Og det kan få fatale konsekvenser for fiskerne i Strandby. Fiskeriforeningen anslår nemlig, at 45 procent af de mellemstore fartøjer vil være u-lønsomme på grund af afgiften. Og det er netop den type fartøjer, man finder i Strandby.

- Det er ret bekymrende, siger Claus Hjørne Pedersen, der er formand for fiskeriforeningen i Strandby og tilføjer:

- På et eller andet tidspunkt, kan man ikke overleve som havn, hvis halvdelen af fartøjerne forsvinder.

Vil tanke billigere i Sverige

En af fiskerne i byen har en alternativ løsning på det problem, som afgiften giver. Han har ingen planer om at give op endnu.

- Vi fisker en del i nærheden af Sverige, og det kunne være, at det blev sådan, at vi fylder diesel på i Sverige. Og at vi kunne sætte fiskene på auktion derovre - og måske får vi så også lavet noget håndværksmæssigt deroppe, lyder det fra Henrik Larsen, fiskeskipper på kutteren Stjerne i Strandby.

Han er helt med på, at fiskeriet skal omstille sig for at sikre den grønne omstilling, men han er ikke enig i den måde, det foregår på.

- Det er da et psykisk pres, at vi ikke aner, hvor vi står henne. Det er en underlig situation at stå i.

Hvad håber du, der når at ske, inden afgiften indfases?

- Jeg håber, de giver os noget mere tid til at få handelsaftaler på plads og mulighed for at nå at tale med banken og sådan. For det er jo en pludselig, stor ekstraudgift, der kommer, siger Henrik Larsen.

Der findes ikke grønne løsninger endnu

Claus Hjørne Pedersen er ikke sur på sin kollega over, at han overvejer at tanke og handle med svenskerne. For han forstår, at man må gøre, hvad der er nødvendigt, for at forretningen kører rundt. Han har da også selv overvejet muligheden for hans kutter.

Men det er ikke kun afgiften i sig selv, der er et problem, påpeger han.

- Worst case er, at vores flåde halveres, og det kan samfundet ikke overleve. Vi bliver nødt til at få udskudt afgiften og vi skal have et alternativ til diesel først. For som det er nu, har erhvervet ikke økonomien til at omstille sig, når der engang kommer grønne alternativer.

Men kan man ikke bare sætte prisen på fisk op, når jeres omkostninger stiger?

- Nej. Det er udbud og efterspørgsel, der bestemmer prisen på fisk. Så selvom vi skal have flere penge per kilo fisk for at få det til at løbe rundt, er det ikke noget, vi bare lige kan få, forklarer Claus Hjørne Pedersen.

Meningen med afgiften er at få fiskerne over på mere grønne brændstoffer. Problemet er bare, at som det er nu, findes der ikke alternativer til dieselkuttere.

Nogle havne frygter desuden, at afgiften vil få udenlandske fiskere til at undgå at tanke i danske havne.


Har skreget på læger i årevis - nu er hjælp på vej til kriseramte kommuner

Sundhedsminister Sophie Løhde fortæller her om hovedindholdet af den nye aftale.

Der er flere læger på vej til Nordjylland, men det er ikke alle nordjyder, der får gavn af den nye aftale.

År efter år har nordjyske kommuner råbt vagt i gevær over en alvorlig mangel på praktiserende læger.

Men nu lysner det i sundhedstusmørket. Der er nemlig flere hvide kitler på vej til de kommuner, hvor det står værst til.

En ny aftale mellem regeringen og Danske Regioner skal allerede fra årsskiftet sikre flere læger til de områder i landet, hvor manglen er størst, og hvor der samtidig er flest syge borgere.

I Region Nordjylland betyder det, at seks kommuner nu kan se frem til et løft i lægedækningen.

Disse kommuner får flere læger

Kommunerne er:

  • Brønderslev

  • Frederikshavn

  • Hjørring

  • Læsø

  • Morsø

  • Thisted

  • Vordingborg

  • Lolland

  • Guldborgsund

  • Kalundborg

  • Odsherred

  • Lejre

  • Holbæk

  • Næstved

  • Ringsted

  • Sorø

  • Slagelse

Suveræn dårligst dækning

Konkret betyder aftalen, at der kun kan etableres nye lægepraksis i de områder, hvor lægedækningen er dårligst, fortæller sundhedsminister Sophie Løhde (V):

- Og det er især i Region Sjælland og i Region Nordjylland, at vi har den suverænt dårligste lægedækning. Derfor ønsker vi med den her aftale simpelthen at give i de to områder en særstatus.

Indsatsen skal være opsøgende og håndholdt, så regionen kommer i konkret dialog med alle relevante speciallæger i almen medicin. Regionerne skal have et særligt fokus på, at nye speciallæger i almen medicin sikres de bedst mulige vilkår for at indgå i de almenmedicinske tilbud i områderne med lægedækningsudfordringer'.

Udkast fra aftalen

Ministeren vil dog ikke sætte tal på, hvor mange læger, der efter nytår har kurs mod Nordjylland.

- Den nye aftale betyder, at vi giver Region Nordjylland en særstatus ved, at vi allerede her fra 1. januar, som et første skridt i sundhedsreformen, kan sikre, at vi har en særstatus ved, at de kommende praktiserende læger simpelthen bliver målrettet til områder i Region Nordjylland, hvor der i dag er den dårligste lægedækning, lyder det i stedet.

Et element i aftalen lyder desuden, at de store universitetshospitaler ikke må ansætte speciallæger i almen medicin i to år fra årsskiftet og frem.

Her forklarer ministeren, hvad aftalen konkret betyder for Region Nordjylland.

Glæde over aftale

Aftalen betyder også, at Aalborg Universitet kan uddanne 75 flere læger, som man dermed håber på bliver inden for regionsgrænsen, når de skal i beskæftigelse.

Selvom det ikke er alle nordjyske kommuner, der bliver tilgodeset i aftalen, vækker den alligevel stor begejstring hos regionsrådsformand i Region Nordjylland, Mads Duedahl (V).

- Det er en rigtig god aftale for Nordjylland, men også for balancen af læger generelt i Danmark. Der har længe været behov for at sikre en struktur, så læger ikke bosætter sig i de store byer, men også der hvor der bor færrest. Det sikrer den her aftale netop, siger han.

Men aftalen gælder jo ikke alle de nordjyske kommuner, der har problemer med lægehjælp. Er det godt nok?

- Det er rigtigt, at der eksempelvis er lægemangel i Jammerbugt Kommune, men med aftalen kan vi også prioritere flere ressourcer til andre kommuner, hvis vi finder det nødvendigt, lyder svaret fra Duedahl.

Læger glæder sig over den nye aftale

Også hos de praktiserende lægers talerør i Nordjylland, PLO, er der jubel over udsigten til et snarligt opgør med lægemanglen i det nordjyske.

PLO-formand Jørgen Skadborg udtaler:

- Vi har fuld forståelse for, at der er indgået en sådan aftale, og vi er enige i, at der er behov for, at der kommer flere praktiserende læger ud de steder, hvor behovet er størst. Det er noget, PLO længe har efterspurgt. En national styring af ydernumre er nødvendig for at sikre, at de værst stillede områder ikke bliver udkonkurreret af de bedst stillede.

- For at komme i mål bliver det imidlertid afgørende, at regionerne som aftalt yder en særlig og målrettet indsats for at sikre de kommende læger de bedst mulige vilkår for at etablere klinik de steder, hvor manglen er størst.


Foto: Anne Christensen, TV2 Nord

Prisen slår rekord - det bliver endnu dyrere end det var under energikrisen.

Torsdag når elprisen højere op end den var under energikrisen i 2022.

Prisen peaker mellem klokken 17.00 og 18.00, hvor prisen kommer til at ramme 6,98 øre/kWh - og det er uden afgift og moms. Når det lægges oven i bliver prisen omtrent 10 kroner mer kWh.

Så meget koster det

  • En omgang tørring i tumbleren: Cirka 46,53 kroner for en gennemsnitlig tumbler.

  • En times brug af ovnen: Cirka 25,85 kroner for en gennemsnitlig ovn.

  • En vask i en ikke alt for gammel vaskemaskine: Cirka 7,2 kroner.

  • En opvask i opvaskemaskinen: Cirka 9,8 kroner

Priserne i beregningen her er med afgift og moms, og kommer fra selskabet N1. Prisen bliver 10,34 når det er dyrest.

- Lige nu er der næsten ingen vind over Europa, samtidig er det både mørkt og koldt, og vi bruger derfor meget energi. Det er dog også vigtigt at sige, at vi ikke er samme sted som under energikrisen, det er en uheldig kombination af lav produktion af vedvarende energi og høj efterspørgsel i kortere perioder, som rammer os i disse dage, siger Mads Brøgger, der er direktør for Norlys’ energiforretning.

Ifølge Norlys har elprisen i snit været mindre end 50 øre per kWh, men siden august er den pris steget.

Prisen ser dog ud til at falde igen samtidig med, at der meldes om mildere temperaturer i vejret.

- Men får vi pludselig 14 dage i stræk med hård kulde, og der skal trækkes på de europæiske gaslagre, som ovenikøbet er mindre fyldte i år sammenlignet med sidste år, kan det selvfølgelig ændre sig, men som tingene ser ud nu, ser priserne ud til at falde de kommende uger, siger Mads Brøgger.


En ny købmand tror på projektet, og byen glæder sig over nu at have nok penge, til at redde købmanden.

Købmandsbutikken i Ravnkilde er reddet. Det er lykkes en lokal støttegruppe at samle over 800.000 kroner ind - og dermed har de nu sikret, at byens købmandsbutik kan genåbne.

- Det var en kæmpe, kæmpe, kæmpe god nyhed, lyder det begejstret fra Kirsten Baisgaard, der er formand for forsamlingshuset i Ravnkilde.

I slutningen af september måtte den daværende ejer opgive at drive købmandsbutikken.

Lige siden har borgergruppen Købmandsgruppen forsøgt at samle penge nok ind til, at de kunne genåbne købmandsbutikken.

Tror på butikkens overlevelse

Onsdag aften var der samlet 830.000 kroner, og dermed nok til, at butikken kan genopstå.

- Jamen, det er jo helt vildt. Det bliver hårdt, men også virkelig lærerigt og sjovt, er jeg sikker på, siger Lisa Norman, der er den kommende købmand i Ravnkilde.

Købmandsgruppen håber, at borgerne i byen er klar til at støtte butikken, når den åbner.

- Jeg håber og tror jo, at det er gået op for os alle sammen, at det ikke er nogen selvfølge, at vi har en købmand i byen, lyder det fra Kirsten Baisgaard.

Den kommende købmand er heller ikke i tvivl om, at butikken nok skal klare sig.

- Vi har lavet nogle analyser og fået Dagrofas hjælp til at lave nogle analyser omkring, om den her kan køre rundt i byen. Og det kan den. Så det er jeg slet ikke bekymret for, siger Lisa Norman.

”Købmandsgruppen” håber, at købmandsbutikken bliver klar til at genåbne til maj.