Fra Filippinerne til Hirtshals: Snart begynder jomfrurejsen for ny katamaran

Coronapandemien har forsinket jomfrurejsen med næsten et år, men i næste uge sætter Fjord Lines nye katamaran endelig kurs mod Hirtshals.

Katamaranen var meget tæt på at stævne ud mod Hirtshals sidste år, da coronapandemien bredte sig som ringe i vandet, og tvang skibet i havn i Filippinerne. 

Men nu – et år senere – har det filippinske værft overdraget det nyeste medlem af Fjord Line-familien til det mandskab, der er rejst til Filippinerne for at sejle skibet hjem.

- Det betyder rigtig meget for os, at katamaranen nu endelig er på vej hjem, siger Fjord Lines koncernchef, Brian Thorsted Hansen, til TV2 Nord.

Skibet er det første af flere store højhastighedsskibe, der skal bygges på Austals værft i Filippinerne
Skibet er det første af flere store højhastighedsskibe, der skal bygges på Austals værft i Filippinerne
Foto: Fjord Line A/S

Nu hvor rederiets folk har overtaget skibet, kan de foretage de sidste forberedelser, inden de i næste uge sætter kurs mod Hirtshals. 

Det er svært at forudsige, præcis hvor lang tid rejsen til Danmark tager, men koncernchefen regner med, at rejsen vil tage omkring fire uger. Derfor forventer han, at katamaranen lægger til i Hirtshals i slutningen af marts eller i starten af april.

- Nu skal besætningen bruge en lille uge på at gøre sig bekendt med selve skibet, og de skal foretage diverse praktiske foranstaltninger for eksempel i forhold til proviantering, inden rejsen mod Danmark kan begynde, siger Brian Thorsted Hansen.

Den nye katamaran, der skal sejle mellem Hirtshals og Kristiansand i Norge, skal hedde Fjord FSTR (faster), hvilket henviser til fartøjets fart. Det bliver den hurtigste vej til Norge med en overfartstid på to timer og 15 minutter.

Fakta om Fjord FSTR

Motorkapacitet: 51.495 hk

Antal knop: 37

Længde: 109 m

Bredde: 30,5 m

Maks passagerer: 1.200

Maks antal biler: 404

Overfartstid: 2 timer og 15 minutter

Kilde: fjordline.com

Brian Thorsted Hansen håber bare på, at tingene kan skride planmæssigt frem fra nu af, men han er klar over, at corona kan sætte en stopper for driftsplanerne.

- Vi er jo også underlagt corona-restriktionerne, så vi kan jo bare håbe, at vi snart kan få lov til at sejle med passagerer. Men hvis alt går vel, så kan skibet komme i rute fra midt maj. Det giver os også tid til at sikre, at alt kan blive helt klar til vores gæster, og vi kan sikre os, at alt ombord er i orden, siger han.

Det forventes, at den nye katamaran kommer til at udlede 32 procent mindre CO2 per passagerkilometer sammenlignet med Fjord Lines tidligere katamaran Fjord Cat.

Byggeriet af katamaranen begyndte i foråret 2018, og Fjord FSTR blev søsat i februar 2020, men har så været strandet i Filippinerne i et år.
Byggeriet af katamaranen begyndte i foråret 2018, og Fjord FSTR blev søsat i februar 2020, men har så været strandet i Filippinerne i et år.
Foto: Fjord Line A/S

Seneste nyt

fra Nordjylland