Havundersøgelse: Behov for nyt forskningsskib med base i Hirtshals
Dana 4 er snart 40 år gammel og lever ikke længere op til nutidige krav. Skibet er hjemmehørende i Hirtshals, men opererer også langt fra Danmark. Blandt andet i Arktis, hvor forskerne ombord undersøger klimaforandringerne.
Havforskningsskibet Dana er ved at være slidt op, men et nyt skib koster mellem 250 og 360 millioner kroner. Uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) var mandag ombord på skibet, og nu skal hun undersøge nærmere, hvordan en fremtidig løsning kan realiseres.
Havforskningsskibet Dana, der er hjemmehørende i Hirtshals, nærmer sig efterhånden pensionsalderen. Det snart 40 år gamle skib, er ikke længere tidssvarende og lever hverken teknisk eller miljømæssigt op til de krav, der stilles i dag.
Men behovet for skibet er stadig stort, siger uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S), der blandt andet sammen med den socialdemokratiske forsvarsordfører Bjarne Laustsen mandag var på besøg ombord på havundersøgelsesskibet Dana i Hirtshals.
Der bliver lavet rigtig vigtig forskning i Danmark på blandt andet hav, miljø og biodiversitet, hvor Dana bidrager til de gode resultater.
Ane Halsboe-Jørgensen (S), uddannelses- og forskningsminister
- Der bliver lavet rigtig vigtig forskning i Danmark på blandt andet hav, miljø og biodiversitet, hvor Dana bidrager til de gode resultater. Og så løser skibet også nogle centrale opgaver for vores myndigheder blandt andet for Miljø- og Fødevareministeriet, siger Ane Halsboe-Jørgensen.
Vigtigt at have adgang til skibets kapacitet
Hendes ministerium skal i løbet af sommeren komme med en rapport, der viser, hvordan et nyt skib kan realiseres.
- For mig og for regeringen er det vigtigt, at vi har adgang til den her kapacitet, som forskningsskibet giver, så når det nuværende forskningsskib ikke længere kan bruges, så er det vigtigt, at vi på anden vis har adgang til den kapacitet. Hvordan det så skal udmønte sig, er jeg i gang med at blive klogere på, hvordan vi bedst mulig gør, siger Ane Halsboe-Jørgensen.
Hun forklarer, at en mulighed er at erstatte det knap 40 år gamle Dana 4 med et nyt Dana 5, hvilket de folk, der er omkring Dana, gerne ser.
- Jeg kan godt forstå, at de ønsker sig et Dana 5, der kan endnu mere end det gamle skib, for det er også rigtig vigtig forskning. Men det er min opgave som minister at vælge den model, hvor vi stadig giver adgang til den kapacitet for vores forskere og for vores myndigheder, men på den bedst mulige vis for skattekronerne. Og det er jeg i gang med at få lavet et beslutningsgrundlag på, siger Ane Halsboe-Jørgensen.
Skib til flere formål
Hun vil bruge de næste måneder på at klarlægge, hvad der skal ske nu, når man indenfor få år ikke længere kan bruge det nuværende Dana 4.
Bjarne Lausten foreslår, at et nyt havforskningsskib skal bygges til flere formål, hvilket også kan være med til at sikre finansieringen af skibet, da flere myndigheder vil have interesse i at bruge skibet.
- Skibe er dyre, og de er dyre i drift, så hvis man kan slå flere fluer med et smæk, så er det jo en fordel at gøre det, fordi det så er nemmere at finde pengene til et nyt skib, når flere er med til af finansiere det, siger Bjarne Laustsen.
Vil beholde skibet i Hirtshals
Både han og Ane Halsboe-Jørgensen er enige om, at hvis der kommer et nyt forskningsskib, skal det fortsat have udgangspunkt i Hirtshals.
Bjarne Laustsen tænker især på de mange arbejdspladser, der er tilknyttet skibet - med blandt andet 38 fastansatte på selve skibet. Men der til skal også lægges arbejdspladser på havnen i Hirtshals og de forskere, der er tilknyttet.
- Så det er rigtig mange arbejdspladser i Hirtshals og hele Nordjylland, der af afhængige af Dana, siger Bjarne Laustsen.
Og Ane Halsboe-Jørgensen ser heller ikke nogen grund til, at Dana skulle være hjemmehørende andre steder end i Hirtshals.
- Jeg fik det indtryk af mit besøg i dag, at man bredt set var tilfreds med placeringen i Hirtshals, og at de folk, der arbejder lokalt i Hirtshals, er dygtige og dedikerede, og fra forskningens side og DTU's side er man meget glad for det, siger Ane Halsboe-Jørgensen.