Stor stigning i godstrafik på Hirtshals Havn - men godset kører stadig ikke på skinner

Det kører for Hirtshals Havn, men der er stadig plads til forbedring. Havnen har nemlig en godsbane-terminal, der nærmest ikke har været i brug.

Der er grund til optimisme på Hirtshals havn. 

På trods af corona-pandemien og en nedgang på 60 procent af bil- og passagertrafikken, så er der sket en stigning indenfor transport af gods.

- Det er super godt. Det er en af vores indsatsområder, og vi mener, vi er gode til det, siger Andreas Duus, direktør i Hirtshals Havn og fortsætter: 

- Vi kan allerede nu se, at de første måneder af 2021 giver en stigning på to procent. Det er ikke sikkert, det holder, men vi er optimistiske.

Godstog er ikke noget, der er rigtigt gang i på Hirtshals havn, på trods af at der er anlagt en kombiterminal til det.
Godstog er ikke noget, der er rigtigt gang i på Hirtshals havn, på trods af at der er anlagt en kombiterminal til det.
Foto: hirtshalshavn.dk

Kører ikke på skinner

Men selvom godstransporten stiger i Hirtshals Havn, så er den anlagte kombiterminal endnu ikke taget fuldt i brug. 

Lastbiler bliver læsset, men der kører endnu ikke nogle godstog fra havnen, hvilket ellers er noget, kunderne efterlyser.

- Både rederierne kan mærke det på deres kunder, og de kunder kan mærke det på deres kunder. Når vi bringer gods på jernbaneskinner, så er det noget mere miljøvenligt. Så der er en efterspørgsel på det, siger Andreas Duus. 

Første spadestik til Kombiterminalen blev taget tilbage i november 2014. Her var daværende transportminister Magnus Heunicke meget positivt stemt for de muligheder, terminalen ville skabe for Hirtshals Havn.

Sådan så det ud, da skinnerne til kombiterminalen ankom tilbage i 2015.
Sådan så det ud, da skinnerne til kombiterminalen ankom tilbage i 2015.
Foto: hirtshalshavn.dk

- Man vil kunne se det forplante sig, ikke kun lokalt, men gennem hele Jylland. Målet er at få mest muligt af vores godstransport ud på jernbanen eller på søen, for det er mere grønt og fylder mindre på vejene, sagde daværende transportminister Magnus Heunicke til TV2 Nord. 

Sporarbejde bremser

Det er dog meget begrænset, hvor mange containere, der er blevet sendt med tog fra Hirtshals i de år, der er gået siden da. En af årsagerne bag de manglende godstog er løbende sporarbejde på jernbanerne ned gennem Europa.


- Kunderne siger: "Når vi ikke kan regne med, at der går tog hele tiden og på bestemte tidspunkter, så kan vi ikke bruge det til noget." Det har været lidt af en forhindring for os, som vi ikke var dygtige nok til at forudse, dengang vi byggede det, forklarer direktør i Hirtshals Havn, Andreas Duus.

Tæt på løsning

Men efter flere års ventetid er der nu håb. Hirtshals Havn er i dialog med flere transportfirmaer, blandt andet CFL Cargo fra Luxemborg.

- Nu ser det ud til, at der er lys for enden af tunnelen. Så omkring maj 2022, så har vi en forventning om at styre ud af Hirtshals på jernbaneskinner. 

Den øgede mængde godstrafik var med til at sikre, at Hirtshals Havn kom ud af 2020 med et overskud på 4,6 millioner kroner - selvom havnens omsætning sidste år var 6 procent lavere end året før.

Sådan så første spadestik til udvidelsen af Hirtshals Havn ud for seks år siden:

Sådan startede udvidelsen af Hirtshals Havn tilbage i 2015. Statsminister Helle Thorning-Smidt var taget til Hirtshals for at indvie byggeriet, og tippe det første læs sand af.

Seneste nyt

fra Nordjylland