Nordjyske håndboldklubber bløder medlemmer
De nordjyske håndboldklubber taber medlemmer.
På 10 år har de nordjyske håndboldklubber mistet over 3000 medlemmer og antallet af hold er reduceret med 18 procent. Nu vil Jysk Håndboldforbund forsøge at vende udviklingen.
Den lokale håndboldklub i Horne har på 10 år mistet halvdelen af sine ungdomshold. Efter 30 år med divisionshåndbold i byen var det for et par år siden slut og ungdomsturneringerne, der trak håndboldglade unge til fra nær og fjern er også fortid.
- Det har vi ikke mere, og det er også et savn for lokalområdet og sammenhængskraften i miljøet, siger Bodil Christensen, der er træner i Horne KFUM.
Og situationen i Horne er desværre langt fra unik. Fra 2005 til 2015 faldt det samlede medlemstal i de nordjyske håndboldklubber med over 3000 medlemmer og antallet af hold faldt med 18 procent. Det viser de hårde, men reelle tal fra Dansk Idrætsforbund.
- Det er hårdt, det er klart. Det er os der sidder på kontoret og tager telefonen, når der er en klub der ringer og siger: Vi har prøvet alt hvad vi kunne, vi har forsøgt at skaffe forældre, vi har været ude og ringe til alle børn i området, vi har været nede på skolen og vi er desværre nødt til at trække vores hold, siger Edvard Pedersen, der er kontorleder på Jysk Håndboldforbunds nordjyske afdeling.
Udfordringen er meget reel, og selvom man i Horne nu forsøger at lokke de mindste borgere til håndboldklubben ved at tilbyde gratis træning i en periode, er det en kamp op ad bakke. Og teenagerne er endnu sværere at fange ind - og fastholde.
- Når man kommer op i U/14-rækkerne så har de fritidsarbejde, veninder og alt muligt andet samtidig med at de skal være op de sociale medier flere timer om dagen, siger Bodil Christensen.
Hos Jysk Håndboldforbund forsøger man også at stoppe blødningen af medlemmer. Det har man gjort ved at oprette to halvtidsstillinger hvor den tidligere landsholdsspiller Rikke Nielsen skal besætte den ene. Hende og en kollega skal skabe entusiasme i klubberne og hjælpe med at tiltrække medlemmer.
- Vi mener jo selv, vi har et fantastisk produkt og tror på det produkt, men man bliver jo i tvivl i den her forbindelse, siger Edvard Pedersen.