02:18

Video: Per Harder Højbjerg

Autohandler fra Brovst er stadig sur på Eternitten

En gammel strid om et tag har ført til, at indehaveren af Brovst Autohandel er så sur på den tidligere Eternitfabrik, at han skilter med det ved vejen.

I stedet for at reklamere for sin egen forretning har Erland Christensen fra Brovst for nyligt sat skilte op for at advare imod Dansk Eternit. Med Teksten: ”Aldrig mer’ Dansk Eternit  - det duer ikke!” Forsøger han at få afreageret sin vrede over den tidligere tagpladefabrik, der for længst har skiftet navn til Cembrit.

Jeg er skuffet over, at Eternitfabrikken ikke kunne give mig et nyt tag, så derfor vil jeg bare gøre andre opmærksomme på, at det tag ikke duer

Erland Christensen, Brovst

- Jeg er skuffet over, at Eternitfabrikken ikke kunne give mig et nyt tag, så derfor vil jeg bare gøre andre opmærksomme på, at det tag ikke duer, siger Erland Christensen.

Erland Christensen kan fremvise adskillige steder, hvor regnvand er løbet gennem tagpladerne og ned i udstillingen. Udefra er det tydeligt at se, at tagpladerne er smuldrede og porøse.

  Foto: Per Harder Højbjerg

Men faktisk har tagfabrikanten for længst erkendt, at Erland Christensens tag var for dårligt. Det blev lagt op på hans udstillingshal i 1991 på det tidspunkt, hvor Dansk Eternit Fabrik var holdt op med at bruge asbest i tagpladerne. Derfor fik han også samme tilbud, som så mange andre utilfredse tagkunder i de år.

Vi har jo tilbudt ham en udskiftning af taget i Brovst, og det accepterede han også dengang. Betingelsen for det var, at han skulle skifte taget inden for to år, men den frist overholdt han ikke

Mogens Albæk Fisker, direktør, Cembrit

- Vi har jo tilbudt ham en udskiftning af taget i Brovst, og det accepterede han også dengang. Betingelsen for det var, at han skulle skifte taget inden for to år, men den frist overholdt han ikke, siger Cembrits direktør Mogens Albæk Fisker.

Erland Christensen mener omvendt, at han fik lovning på en længere frist end de to år, men ifølge ham skete det mundtligt. Derfor ventede han yderligere et par år med at reklamere for sit tag, men da var tilbuddet om nye plader altså udløbet.

- Jeg skal ikke kunne sige, om der har været en misforståelse i den kommunikation, der har været, men jeg ved, at vi efterfølgende har skrevet til ham og oplyst om, at han skulle benytte sig af vores tilbud inden for to år, siger Mogens Albæk Fisker, der selv synes at virksomheden har behandlet Erland Christensen fair.

Autohandleren erkender, at han har dummet sig og ikke har læst papirerne fra eternitfabrikken ordentligt, men det betyder ikke, at han opgiver sin kamp for at få ret.

- Hvis jeg skal pille mit skilt ned, så synes jeg, at eternitfabrikken skulle stille en stak plader og rygninger til mig. Så piller jeg mit skilt ned og er tilfreds. Ellers bliver skiltet stående, siger Erland Christensen fra Brovst.