Henrik fik intet svar på alarmerende mail - nu går formand til bekendelse
Man kunne have reageret hurtigere på problemerne med Blokhus Bæk, erkender udvalgsformand. Nu vil man overveje at skilte bedre ved stranden.
Det er et år siden, at Henrik Rasmussen i frustration ringede til Jammerbugt Kommune.
Bækken i baghaven lugtede fælt og var fyldt med alt andet end klart rindende vand. Kommunen kom ud, men kunne ikke konstatere, at der flød afføring, toiletpapir eller andet gennem Blokhus Bæk og ned mod den populære badestrand, hvor den har sit udløb.
Efter anbefaling fra kommunen satte Henrik Rasmussen et gitter op i bækken, der skulle indsamle beviser.
23. oktober havde Henrik Rasmussen så meget billeddokumentation, at han sendte en mail til Jammerbugt Kommune for at råbe vagt i gevær. En mail, han fastholder aldrig at have fået noget svar på.
For nyligt gik alvoren dog op for kommunen, der onsdag formiddag satte skilte op langs bækken og på stranden i Blokhus, hvor man advarer mod badning grundet for høje mængder colibakterier i vandet.
Onsdag aften satte man derfor en prop i en brønd, der var fejlmonteret og derfor ledte spildevandet direkte ud i bækken.
Nu erkender udvalgsformanden, at hverken skiltning eller den langsomme reaktion på problemet har været godt nok.
Håndteret anderledes
Christian Hem (V), der er formand for Teknik- og Miljøudvalget i Jammerbugt Kommune, siger til TV2 Nord torsdag:
- Jeg synes jo, at vi kan sige ærligt, at vi måske godt kunne have håndteret det her på en anden måde. Men nu glæder jeg mig som udvalgsformand over, at der er gjort noget. Vi har fundet udfordringen der, hvor den er, og så er vi klar til at stoppe det, så vi ikke har bakterier i bækken.
I får en mail 23. oktober, hvor ham der kontakter jer ikke får et svar. Er det godt nok?
- Det er selvfølgelig ikke godt nok. Det kunne vi have gjort bedre. Og der var måske flere ting, vi kunne have gjort anderledes i den her sag. Det må vi bare tage til efterretning og gøre bedre i fremtiden, lyder det fra udvalgsformanden.
Christian Hem bedyrer ligeledes over for TV2 Nord, at han først blev bekendt med sagen, da han overtog posten for godt en måned siden:
- Her har jeg fået en fornemmelse af, at forvaltningen har fået et hint om, at der var en udfordring for et år siden. Og der har man gjort nogle forskellige ting, uden at kunne lokalisere det her problem.
- Så er det også vigtigt for mig at sige, at vi jo har gjort noget, fordi vi løbende har taget vandprøver nede ved havet, og de har altså ikke vist noget, uddyber han.
Først ved en tv-inspektion for cirka 14 dage siden stod det klart for forvaltningen, at der var et problem med brønden.
Dårligt skiltet
Onsdag skinnede solen fra en skyfri himmel over Nordjylland, hvilket trak masser af badegæster til Blokhus.
Her fik flere forældre travlt med at kommandere deres børn op af det lille stykke vand ved bækkens udløb umiddelbart kort før havet.
Der lød efterfølgende fra flere, at de mente, at der ikke var skiltet nok i området. Torsdag kunne TV2 Nords udsendte også konstatere, at en tysk turist vaskede hænder i bækken.
Skiltene står nemlig kun på dansk, selvom tyske turister hver eneste sommer valfarter til Blokhus.
- Det er en midlertidig løsning for at sikre, at vi gjorde noget så hurtigt som muligt. Nu har jeg et møde i eftermiddag, hvor vi snakker om, hvordan vi kan gøre lidt mere end det, vi har gjort indtil nu. Skiltene er ikke store nok, og vi prøver også at få dem foldet ud på flere sprog.
Så de kommer på tysk?
- Det er min klare formodning, at vi sætter dem op på enten tysk eller engelsk, forsikrer Christian Hem afslutningsvist.
Nu skal en permanent løsning på problemet findes, men sagen skal i udbud, og derfor kan det tage op til tre måneder.