Karina er mere end seks minutter om at gå 40 meter - men mister sin handicapbil
Jammerbugt Kommune lægger op til, at Karina Frydendal skal bruge flexture og sin elscooter i stedet for en handicapbil.
Karina Frydendal fra Aabybro gør sig klar til at køre den foreløbig sidste tur i sin bil.
Jammerbugt Kommune mener ikke længere, at hun har ret til en handicapbil. Det betyder, at bilen ikke længere er fritaget for registreringsafgift, og det vil derfor koste Karina Frydendal 200.000 kroner at beholde den.
- Jeg bruger min bil til det samme, som alle andre gør. Den gør det muligt for mig at være selvstændig, besøge familien og køre ud at handle. Det er så umuligt nu, siger Karina Frydendal.
Karina Frydendal lider af kroniske smerter, som blandt andet gør, at hun ikke kan gå ret langt.
- Jeg har ondt i mere eller mindre hele højre side, i fingrene og i venstre fod og underben, siger hun.
Se indslaget her:
Det er 15 år siden, Karina Frydendal første gang blev bevilget en handicapbil. Nu mener kommunen dog, at hendes kørselsbehov kan dækkes ved hjælp af 104 flexture om året samt den elscooter, Karina har.
- Det er supersvært at have to børn på ni år med på den. Den er fin i nærmiljøet, men jeg kan ikke køre en tur i Fårup Sommerland eller besøge mine to store børn i Aalborg, siger Karina Frydendal.
Går dårligere end tidligere
Ifølge serviceloven skal kommunerne tilbyde handicapbil til ”borgere med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der i væsentlig grad vanskeliggør muligheden for at færdes uden brug af bil.”
Malene Frydendal forstår ikke, hvorfor Jammerbugt Kommune vurderer, at hendes søster ikke har behov for bilen længere.
- Hun er 47 år, har to små børn og et fritidsliv med aktiviteter, hun gerne vil gå til, men de ting tillægger man ikke nogen vægt, siger Malene Frydendal, som er partsrepræsentant for sin søster.
Karina Frydendals tilstand er blevet forværret, siden hun for otte år siden fik tilskud til at købe sin seneste handicapbil. Jammerbugt Kommune foretog en gangtest i 2016, hvor Karina gik 40 meter på fem minutter og 27 sekunder. Ved en tilsvarende test sidste år brugte hun 57 sekunder mere på at gå den samme distance.
- Hun går væsentligt dårligere, end hun har gjort før. Hun har væsentligt flere smerter, end hun har haft, og hun har også smerter nye steder, så jeg tror, alle er enige om, at hun får det værre, siger Malene Frydendal, som ikke mener, at Jammerbugt Kommunes fremlagte løsning på Karinas transportbehov er god nok.
'Jeg bliver enormt isoleret'
Størstedelen af de 104 bevilgede flexture kommer Karina Frydendal ifølge familien til at bruge på at skulle til for eksempel fysioterapeut, læge og tandlæge, og elscooteren kan hun kun køre på om sommeren, da kuldepåvirkning som følge af nervesygdommen giver hende voldsomme smerter.
- I og med, at hun kun kan køre på elscooteren om sommeren, er det ikke en løsning, der tilgodeser de behov, kommunen siger, hun har, mener Malene Frydendal.
Ankestyrelsen har tidligere stadfæstet Jammerbugt Kommunes afgørelse. Familien fra Aabybro har klaget på ny, og Ankestyrelsen skal nu genbehandle sagen. Karina Frydendal håber, at sagen får et andet udfald, da hun ellers frygter konsekvenserne.
- Jeg bliver enormt isoleret. Jeg kommer ikke til at deltage i alting, fordi det kan ikke lade sig gøre. Jeg tager ikke flextaxa for at komme til fødselsdag, fordi jeg har ikke så mange ture, jeg kan bruge. Vi skal på ferie i Sønderjylland i år. Der skal jeg så tage en flextaxa ned, mens min mand og mine børn kører i en bil ved siden ad. Det er bare ikke rimeligt, siger hun.
Jammerbugt Kommune ønsker ikke at stille op til interview med TV2 Nord med henvisning til, at kommunen har tavshedspligt omkring konkrete personsager.