Markant prisfald på brugte elbiler
En elbil koster nu i gennemsnit 24 procent mindre end for et år siden.
Hos Rævhede Auto i Aabybro er forpladsen og hallen fuld af brugte biler, som er klar til at finde en ny ejer. Stadig flere af de biler, der triller ind og ud af pladsen, er elbiler.
Faktisk er 70 procent af de biler, der bliver solgt, elbiler.
- I Nordjylland er vi jo lidt mere forsigtige, så der skal mere til at tage springet til en elbil, end man ser i København. Vi har også lidt længere rækkevidde til tingene heroppe, så det skal også kunne passe, at man skal have en elbil, siger sælger Christian Selch og tilføjer endnu et vigtigt parameter for nordjydernes valg:
- Anhængertræk. Du bliver set skævt til heroppe, hvis du har købt en bil uden.
At der trods nordjysk forsigtighed sælges mange elbiler, kan skyldes, at priserne er faldet markant. Så meget at en brugt el-bil nu i gennemsnit koster 24 procent mindre end sidste år, det viser en gennemgang af brugtbilsmarkedet, som Bilbasen har lavet for TV 2.
Jeg er ikke så bekymret, det er jeg ikke.
Christian Selch, sælger, Rævhede Auto
Elbiler bliver allemandseje
Ifølge Bilbasen er det store prisfald ikke så overraskende, for mens der sidste år var mangel på elbiler, har der i år været en overproduktion til det europæiske marked.
- I 2022 var der mange, der gerne ville eje en elbil, og så var der lange leveringstider. Det betød, at folk på var villige til at betale en merpris i forhold til, hvad bilen kostede fra ny, selvom den var brugt. Så iværksatte Tesla et prisfald i starten af 2023, og priserne på brugte elbiler er faldet lige siden, siger Jan Lang, der er ansvarlig for markedsindsigter og kommunikation hos Bilbasen.
De faldende priser kan også mærkes hos Rævhede Auto. Her er det især elbilerne fra Skoda og Volkswagen, der er populære hos kunderne, og selvom det var Tesla, der skruede nypriserne ned i året, kan det mærkes på alle elbilerne.
- Vores mest populære, VW ID 4, lå for at år siden omkring 420.000 kroner med det udstyr, den nu engang har. Hvor de nu ligger omkring 320.000 kroner. Så det er et ordentligt spring, de har taget, siger Christian Selch og bevæger sig videre til en Tesla model Y:
- Sådan en bil solgte vi for et år siden til omkring 570.000 kroner. De står nu til omkring 400.000.
Ifølge Christian Selch kan de hos Rævhede Auto mærke, at der nu er flere, der har fået råd til en elbil, men det betyder ikke nødvendigvis, at de sælger flere, for samtidig tøver kunderne en smule, fordi de frygter yderligt faldende priser.
- De helt store tabere i den her virkelighed, det er faktisk dem, der har købt en bil i andet halvår af 2022, for der var bilerne meget dyre, og det var faktisk det tidspunkt, hvor bilerne var allerdyrest nogensinde, siger Jan Lang.
Han maner dog til ro blandt kunderne på det nuværende marked.
- Forbrugerne kan tage det stille og roligt og gå ud og købe de her billige elbiler, og så vil de faktisk opleve et normaliseret værditab, som vi tidligere har set det på diesel- og benzinbiler.
Også hos den nordjyske forhandler tages situationen med ophøjet ro.
- Jeg er ikke så bekymret, det er jeg ikke. Markedet regulerer sig hele tiden, siger Christian Selch.
Du kan se hele indslaget om elbilerne herunder: