langt de fleste elever er positive overfor den nye og anderledes form for skoledag, hvor undervisningen i høj grad er foregået udendørs, og hvor traditionel undervisning er skiftet ud med aktiviteter i det fri. Foto: Michael Schmidt Thomsen

Skoledag med coronarestriktioner: Elever er glade for den nye hverdag

De nordjyske skoleelever er mandag mødt ind til et nyt skoleår, som i høj grad stadig står i coronarestriktionernes tegn. Men det er ikke kun en negativ ting, viser ny undersøgelse.

Da det mandag morgen ringede ind til første skoledag i det nye år for de nordjyske elever, ringede det ind til en hverdag, der i høj grad stadig bærer præg af afstand, håndvask og håndsprit. Men den ændrede skoledag med restriktioner, der skal forhindre spredning af coronavirus, er langt fra kun en negativ ting for eleverne.

Det viser en ny undersøgelse, som forskere fra Syddansk Universitet har lavet ved at følge elever fra blandt andet Brovst Skole under genåbningen af skolerne. 

OM UNDERSØGELSEN

  • Lærere og elever fra 3. til 9. klasse har i juni måned svaret på et spørgeskemaundersøgelse
  • I alt har cirka 1200 elever og cirka 180 lærere svaret på undersøgelsen 
  • Det er skoler fra Jammerbugt, Gladsaxe, Odense og Tønder Kommuner, der har deltaget
  • Undersøgelsen er gennemført med støtte fra LEGO Fonden

Resultaterne viser, at  langt de fleste elever er positive overfor den nye og anderledes form for skoledag, hvor undervisningen i høj grad er foregået udendørs, og hvor traditionel undervisning er skiftet ud med aktiviteter i det fri.

Initiativer som er taget for at mindske risikoen for smitte med coronavirus, men som næsten 80 procent af de adspurgte elever har svaret, at de er glade for: 

- Vi plejede ikke at bevæge os så meget inden corona, men nu bevæger vi os rigtig meget, og det er dejligt, fortæller William Olesen fra 6.a. 

- Det har været en øjenåbner

Også de adspurgte lærere har i høj grad været tilfredse med de nye rammer for undervisningen. 92 procent af lærerne svarer, at ændringerne har påvirket elevernes dagligdag positivt i høj grad eller nogen grad, mens 78 procent vurderer, at ændringerne har påvirket klassefællesskabet positivt.

02:52

De nordjyske skoleelever kom i dag tilbage i klasselokalerne efter sommerferien. Tilbage til en hverdag, der også her på den anden side af ferien ser noget anderledes ud end normalt på grund af coronavirus.

Luk video

På Brovst Skole har Louise Dalgaard Pedersen især fået noget godt ud af at være tvunget til at tænke kreativt for at få undervisningen til at foregå udendørs. 

- Jeg har da fået øjnene op for nogle ting i forhold til min egen undervisning. Selvfølgelig skal vi være faglige og sætte mål, men for mig har det været en øjenåbner, at det også kan lade sig gøre på andre måder end at sidde bag ved et bord, fortæller hun.

- Vi skal lære af situationen

Det er et forskerhold fra Syddansk Universitet med professor Ane Qvortrup i spidsen, som står bag undersøgelsen. Hun håber på, at resultaterne fra skolerne kan få betydning for, hvordan skoledagen bliver udformet på den anden side af coronapandemien, når afstand og udendørs undervisning ikke længere er en nødvendighed.

- Jeg synes helt klart, at vi skal prøve at lære noget af den her situation. Jeg er også af den opfattelse, at vi selvfølgelig ikke kan lave skole 100 procent sådan her. Eleverne skal jo have noget fagundervisning, hvor der er fokus på fagene. Men jeg tror vi skal finde en vej, hvor vi tager noget af det gode med fra det her, men samtidig har nogle af de gode elementer fra den gamle skole, hvor vi deler op i fag, siger hun. 

Forskerholdet vil fortsætte med at følge elever og lærere fra de udvalgte skoler i det nye skoleår.