"Fremtiden": Danmarks travleste rute bliver grøn
Snuden er rød, men aftrykket bliver grønt.
I et højtflyvende samarbejde med Aalborg Lufthavn laver flyselskabet Norwegian hvad, der svarer til 100 fossiltfrie - det vil sige uden brug af fossile brændstoffer som kul, olie og naturgas - flyvninger.
Danmarks mest benyttede indenrigsrute mellem København og Aalborg bliver derfor mere klimavenligt.
Med luftfart som en af de traditionelt store klimasyndere har regeringen som mål at Danmark i 2025 skal have en grøn indrigsrute.
Nu er første skridt taget på nordjysk grund.
- SAF-brændstof er fremtiden for hele luftfartsindustrien. Vi forventer, at projektet kan skabe de første trædesten til, at Danmarks første grønne indenrigsrute i 2025 også bliver fra Aalborg Lufthavn,” siger direktør Niels Hemmingsen.
Blandingsprodukt
For at nå i mål med 100 procent fossilfrit brændstof i 2025, har det stadig længere udsigter.
- Tilgængeligheden må øges markant, siger koncernchef i Norwegian, Geir Karlsen.
Der er nemlig et ret stort aber dabei omkring brændstofsmængdernes "farve". Fly må nemlig kun flyve med brændstof, hvor maksimalt halvdelen er fossilt.
Det betyder, at Norwegian rent lavpraktisk tager alt det brændstof, der bruges til 100 flyvninger og erstatter med fossilt og leverer det til Aalborg Lufthavn.
Om året flyver Norwegian godt 2200 gange til og fra København - det betyder 3000 tons flybrændstof.
Norwegian skriver selv, at hvis den tilsvarende mængde fossilfrit flybrændstof blev indført for at dække alle flyvninger på et år, ville CO2-udledningen fra ruten blive reduceret med næsten 10.000 tons.
Sådan fungerer det
Fossilfrit flybrændstof kaldes også for SAF, en forkortelse for Sustainable Aviation Fuel, og er et mere bæredygtigt alternativ til fossilbaseret jetfuel.
SAF fremstilles i dag af bioaffald og -restprodukter. Eksempelvis brugt madolie og animalsk fedt. I fremtiden forventes PtX-baseret SAF at kunne produceres i betydeligt større mængder og endnu mere bæredygtigt ved at omdanne el fra sol- og vindkraft til flydende energiformer.
Ved at indkøbe SAF i en mængde, der modsvarer det totale brændstofforbrug på 100 flyvninger på ruten mellem Aalborg og København, reduceres forbruget af fossilt flybrændstof og dermed CO2-udledningen.
Kilde: Norwegian