Foto: Per Frank Paulsen

05:59

Salget af elbiler er styrtdykket efter Regeringen sidste år valgte at indføre afgifter på de grønne biler. Men på Læsø går man mod strømmen - for her har turister i årevis lejet elbiler - det er et godt forbillede for øen og resten af Danmark.

1 af 2

Det kører for elbilerne på Læsø - lidt endnu

Salget af elbiler er styrtdykket efter regeringen sidste år valgte at indføre afgifter på elbiler. Men på Læsø går man mod strømmen – for her har turister i årevis lejet elbiler, men nu bremses succesen af afgifter.

Elbilerne suser rundt på Læsø – og det er med turister bag rattet. Elbilerne bliver i sommermånederne lejet ud til turisterne – og det er populært for bilerne holder sjældent stille.

-  De kører hele sommeren. Lige så længe, der er turister, har vi elbilerne ude at køre, siger havnefoged og elbilsansvarlig på Læsø, Alex Rasmussen.  

Claus Andersen fra Aalborg er taget på ferie i sin båd til Læsø, så har han ikke bil med. Derfor er den elektriske lånebil en god mulighed for at komme rundt og se øen indefra.

- Det er nemt og bekvemt med sådan en elbil. Vi får set meget mere på en dag, ved at låne sådan en. Så vi når på den måde hele øen rundt, siger turist Claus Andersen fra Aalborg.

Havnen på Læsø har gennem de seneste fem år købt otte elbiler, og sådan en elbil kan blive din for en dag - for 550 kroner – og så er der fuld strøm på, når du henter den – og den skal ikke afleveres med fuld ”tank”, når du kommer tilbage.

Peugeot iOn er en af de små elbiler, som Læsø Kommune tilbyder turisterne. Foto: Per Frank Paulsen

- Vi har bare booket den på nettet, og det er bare nemt. Så er den klar, når vi henter den og så er den fuldt opladet, siger Claus Andersen.

Elbilerne, som kører på Læsø, kan køre omkring 120 kilometer på en opladning. På den måde er intet problem at komme rundt på den salte ferieø.

- Lige nøjagtigt med vores størrelse på Læsø, så betyder det at man kan komme hele vejen rundt på øen og se det man gerne vil se. Når man så kommer tilbage efter en hel dag, så har der typisk cirka 20 kilometer tilbage på batteriet, siger havnefoged Alex Rasmussen.

Tilbage i elbilen har turist Claus Andersen fra Aalborg lært meget mere om det at være elektrisk-billist.  

- Der er jo ingen støj fra den – også selvom vinduerne er rullet ned. Sådanne elbiler burde alle kommuner altså tilbyde, for det her er bare smart, siger Claus Andersen.

Elbilerne er en succes på Læsø, og den grønne profil gavner øen. Men der kommer ikke flere elbiler på Læsø lige med det samme.

- Hvis man vil elbiler og vil føre en grønpolitik, så skal man da ikke lægge afgifter på. Det ødelægger det hele. Det giver ikke mening, siger Alex Rasmussen.

Regeringen besluttede i oktober at indfase afgifter på elbiler, der ellers har været fritaget. Siden første januar er salget mere end halveret.

- Det er bare træls. Mere er der ikke at sige. Det er ikke logik for mig, siger Alex Rasmussen.

For havnefoged Alex Rasmussen handler det også om at sende et signal om, at Læsø burde og sagtens kan gå helt elektrisk.

- Hvis ikke de var så dyre, så de fleste her på Læsø kunne klare sig med en elbil. Det kunne sagtens lade sig gøre, siger Alex Rasmussen.

- Jeg forstår ikke, at der er afgifter på. Men politikerne har vel brug for pengene, siger Claus Andersen.

Efter den politiske beslutning om at indfase afgifter på elbiler sidste år var forventningen, at der i 2016 ville blive solgt 1800 elbiler, men siden nytår er der kun solgt 206 nye elbiler.