Booking-regel vil koste lystsejlere
Sådan kunne der se ud i havnene på Læsø. Men der er langt mellem lystbådesejlerne - blandt andet fordi, at svenskerne ikke må rejse til landet.
Læsø er for tiden hårdt ramt af, at svenskerne ikke må rejse til Danmark. Derudover skal lystbådesejlere fra Tyskland, Norge og Island kunne fremvise seks dages booking, når det fra 15. juni bliver muligt at rejse til Danmark.
Turistchefen på Læsø, Gitte Melchiorsen, må spejde forgæves efter de svenske lystbådesejlere. For de må for tiden ikke rejse til Danmark på grund af corona-smittefare.
- I Kristi Himmelfartsferien plejer der at være cirka 300 svenske lystbåde i Østerby Havn – i år var der fire både i alt i havnen, siger Gitte Melchiorsen.
Hun håber, at når statsminister Mette Frederiksen taler om en regional åbning mod Sverige, at det ikke kun gælder Københavns-området.
- Her på Læsø har vi mange svenske turister, som kommer sejlende hertil, så det vil betyde utroligt meget, hvis vi kan få åbnet for svenskerne, siger Gitte Melchiorsen.
Hun forklarer, at i 2019 var der 15.385 havneovernatninger i begge havne på Læsø. Af dem var de 7538 svenske – og de 6608 overnatninger var i Østerby Havn. Da der i gennemsnit beregnes tre personer pr. båd, drejer det sig i alt om 22.614 svenske turister, som i fjor kom sejlende til Læsø.
Vil have seksdages-regel fjernet
Udover de manglende svenskere står Gitte Melchiorsen også med en anden turistmæssig udfordring. For lystbådesejlere fra Tyskland, Norge og Island skal booke mindst seks dage i træk for at få lov til lægge til kaj, når der fra 15. juni bliver åbnet for muligheden.
- Den regel så jeg gerne fjernet. Jeg tænker, at man sejler efter vind og vejr, og så er det svært med sådanne regler, siger Gitte Melchiorsen.
Og den regel ønsker det konservative folketingsmedlem, Birgitte Bergmann, der blandt andet er partiets turismeordfører, også fjernet.
- Det giver ingen mening at have en seksdages-regel. Nu har vi åbnet for, at norske og tyske turister kan komme til landet, og det skal de også gerne kunne til havs. Og her har vi vores retningslinjer for, hvordan vi skal forholde os. Det skal jo bestemt også gælde de danske havne. Som sejler kan man ikke ligge seks dage i samme havn, før man kan sejle videre, så kommer man jo ingen vegne. Og så kan man ikke tage forbehold for vind og vejr. Det går simpelthen ikke, siger Birgitte Bergmann.
Mener smittefaren er lav
Hun mener, at Danmark i forvejen er ramt på turismeindtægterne, så derfor skal man gøre alt, hvad man kan, for at få turister til landet på en sundhedsmæssig forsvarlig måde.
- Netop lystbådesejlere er et godt sted at starte. Lystbådesejlerne genererer en omsætning på ca. en halv milliard kroner årligt, som går til det lokale erhvervsliv i de små havne langs vores kyster - lige fra shopping i butikker, besøg på attraktioner, restauranter og ikke mindst havnepenge, som går til vedligeholdelse af vores små lystbådehavne. Det er mange penge at gå glip af, især når der ingen grund er til det. Fordi de lystbådesejlere, der kommer til Danmark hver sommer, kommer i deres egen båd. De sover i båden, spiser i båden og har som regel eget toilet og bad i båden. Med andre ord er smittefaren utrolig lav, siger Birgitte Bergmann.
Hun ser gerne, at seksdages-reglen bliver afskaffet så hurtigt som muligt, og hun stillede onsdag eftermiddag spørgsmål til justitsminister Morten Bødskov om sagen.