Store besparelser i Made in Denmark-fremstød
Foto: TV2/Nord
Farsø satser kun det halve på Made in Denmark i år.
Belært af sidste års erfaringer med de tusindvis af tilrejsende golftilskuere skærer Farsø, Aalestrup og Aars Handelsstandsforening sin økonomiske satsning ned til det halve.
Golftilskuere er ikke de vilde shoppere. Det konkluderer formændene for Farsø, Aalestrup og Aars Handelsstandsforening efter sidste års agressive satsning i forbindelse med den første udgave af Made in Denmark.
Alle tre byer og handelsstandsforeninger skærer i år deres økonomiske satsning og fremstød ned til omkring det halve af sidste års budget.
Handelsstandsforeningen i Farsø og de to øvrige aktører i kommunens fremstød, erhvervsrådet og turistforeningen, skærer i år en sekscifret satsning ned til det halve.
- Sidste år var første år med golfturningen på Himmerland, og vi har draget en del konklusioner, som vi nu reagerer på, fortæller fornand for Farsø Handelsstandsforening, Jørgen Højrup Jensen.
- Golfentusiasterne bruger deres tid ude på og ved golfbanen, så derfor skruer vi ned for vores aktiviteter og satsninger i butikkerne og udenfor normal åbningstid, og i stedet satser vi mere ude på turneringsområdet, forklarer han.
De tre foreninger er gået sammen om at købe fire stande, hvor der bliver opsat et stort telt, hvori man kan møde butikkerne, kommunen og få smagsprøver på egnspølser og meget mere.
- Med andre ord gearer vi ned og fokuserer mere på en hyggelig stand med spisested, hygge og god musik. Tilskuerne kommer ikke så meget rundt i området, som vi havde håbet sidste år. Derfor møder vi dem, hvor de er, siger Jørgen Højrup Jensen.
Mere lagkage end sønderjysk kagebord
I Aars gik man sidste år med handelstandsforeningens formands ord 'all-in' på alle parametre.
- Sidste år skruede vi fuldt op for blusset og diskede i overført betydning op med et overvældende sønderjysk kagebord for bagefter at konstatere, at tilskuerne hellere ville have kransekage og lagkage, siger handelstandsformand Nicolaj Holm.
- Sidste år fokuserede vi på at gøre det godt nok på en lang række områder. I år skærer vi i Aars samlet set satsningen ned til omkring det i halve, og i handelsstandsforeningen skærer vi med 20-25 procent. I stedet fokuserer vi meget mere på de parametre, hvor vi kunne se, at det gjorde indtryk.
Det betyder, at koncerter på torvet med store navne bliver skåret væk, mens der bliver uddelt flere fribilletter til bier-fest og dobbelt så mange goodie-bags ved indgangen til golfområdet.
Borgerne i Aars kan også godt forberede sig på, at byen bliver klædt endnu mere i rødt og hvidt,
Skød over målet sidste år
Tendensen bakkes op af formanden for Aalestrup handel & Erhverv, Karl William Carlsen.
- Vi drysser ned for aktivitetsniveauet i samme niveau som Farsø og Aars. Vi gav fuld skrue sidste år, og der skød vi nok lidt over målet. Men vi vidste jo så heller ikke så meget om tilskuerne. Det har vi lært af, så vi sætter forventningerne ned og kører arrangementer lokalt i byen og ikke ude på pladsen, siger han.
Made in Denmark bliver spillet på Himmerland Golf Club fra den 20. til den 23. august og har deltagelse af store stjernenavne med to majorvindere, hele 18 gange Ryder Cup deltagelse og over 150 sejre på European Tour.