Sådan var omfartsvejen omkring Mariager oprindeligt planlagt til at forløbe. Foto: Regeringen.dk

DF i kovending: Omfartsvejen ved Mariager bliver væsentlig kortere

Den voldsomt kritiserede omfartsvej ved Mariager bliver nu kun en fjerdedel af den længde, der var planlagt oprindeligt. Det foreslår Dansk Folkeparti.

Borgerne ved Mariager får alligevel ikke så lang en ny omfartsvej til at lede trafikken mellem Hobro og Hadsund væk fra centrum, som de havde troet.

Planerne om den 377 millioner kroner dyre vej er blevet skaleret ned til blot en fjerdedel af den oprindelige længde. Den nye vej vil koste betydeligt mindre at bygge - nemlig 60-80 millioner kroner.

Vejen skal fortsat gå uden om Torvet som planlagt, så den tunge trafik ledes udenom byen. Men vejen bliver ikke nær så lang, som der var lagt op til.

Sådan lyder det nu fra Dansk Folkeparti, efter at partiet og i særdeleshed transportordfører Kim Christiansen har fået hård kritik for at ville lave en vej, der er ikke er brug for.

- Det er ikke noget personligt nederlag for mig. Men vi må bare erkende, at der nok ikke er behov for en otte kilometer lang omfartsvej. Vi har lyttet til kritikken. Det vigtigste er ikke at få en dyr løsning, men at få den tunge trafik ud af Mariager, siger Kim Christiansen til TV 2.

Ifølge TV2 politiske kommentatorer vil Transportminster Ole Birk Olesen (LA) efter al sandsynlighed lytte til Dansk Folkepartis nye anbefalinger om den noget kortere omfartsvej – og gå med til at godkende de nye planer.

Arbejdet med omfartsvejen var oprindeligt sat til at gå i gang i 2022. Dansk Folkeparti har endnu ikke meldt ud, om det fortsat er planen.

Læs også Transportaftale: Millioner afsat til veje ved Skagen, Thisted og Mariager

Omdiskuteret omfartsvej

Mens omfartsvejen ved Mariager endnu var på regnebrættet, haglede det ned med kritik over planerne.

Efter TV 2 mandag i sidste uge lod kameraet rulle i 12 timer på torvet, kom der fire lastbiler og en skolebus forbi. Alle med ærinder. Og det medførte massiv kritik fra danskerne, der tvivlede på, at vejen ville give mening.

Allerede tilbage i 2013 konkluderede Vejdirektoratet, at der ikke var behov for en omfartsvej omkring byen.

Ifølge trafikforsker og lektor på Aalborg Universitet Harry Lahrmann er omfartsvejen ikke nødvendig. Den har snarere været et klassisk eksempel på det, han betegner som et stort problem i måden, de danske politikere aftaler etablering af nye veje på.

01:31

Trafikforsker ved Aalborg Universitet Harry Lahrmann har under en tidligere debat i Fokus undret sig over prioriteringerne ved den nye trafikaftale.

Luk video

- Det er lidt, som om politikerne sidder i et lukket lokale og spiller kort, når de laver de her aftaler. Det er fuldstændigt tilfældigt, hvad der sker. Det er et bunkebryllup af forskellige uovervejede og overvejede investeringer, som skal lokke ordførere med i forliget, siger Harry Lahrmann, der ikke mener, at der er valide argumenter for vejen - eller for, at Vejdirektoratets holdning skulle have ændret sig.

Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen, der selv bor ved Mariager og driver en kro i byen, har holdt fast i, at den 377 millioner kroner dyre vej er nødvendig. 

Også transportminister Ole Birk Olesen (LA) har tidligere meldt ud, at omfartsvejen var en ”udmærket ide, der vil spare trafikanterne nogle minutter”.

Få et overblik over sagen om omfartsvejen i Mariager her:

01:30 Luk video