Jespers svendestykke: Lupo forklædt som Boble
Jesper Villumsen foran sin forklædte blå Lupo. Foto: Jesper Christiansen
Jesper Villumsen gik i sin egen 'boble', da coronaen lukkede Danmark ned sidste år - med folie og plast har han beklædt en 19 år gammel Lupo, så den ligner en VW Boble anno 1955.
Normalt laver man sit et svendestykke, når man får sit lærebrev og afslutter læretiden. Men sådan er det ikke for Jesper Villumsen fra Hobro.
Han har i 30 år drevet skilte- og bilreklamefirmaet Villumsign, som netop er overdraget til svigersønnen Dennis Thøgersen.
Det har givet ham tid til at lave sit svendestykke. En 19 år gammel Lupo er med moderne teknik blev beklædt med folie og plast, så den fremstår som den legendariske VW Boble anno 1955.
- For eksempel lygtegrænsen, som er forkromet, er en efterligning, som er lavet af plast, fortæller Jesper Villumsen, som nu efter mere end et års arbejde viser sin forklædte boble frem i Hobro.
Har brug over 300 timer på at forklæde bilen
Og "forklædt som voksen" står der også både foran og bagpå Jesper Villiumsen VW Boble, og skinnet - eller rettere folien - bedrager. For under den gemmer sig en 19 år gammel VW Lupo 3L - og dermed en langt yngre model end den legendariske Boble.
Jesper Villiumsen har brugt mere end 300 timer på at lave sit værk, og undervejs i projektet har han måtte opfinde forskellige ting.
Den originale kofanger fra Boblen kunne han ikke bruge til Lupoen, da den er smallere end boblen, og sikkerhedsmæssigt må den heller ikke monteres. Derfor har han brugt mange timer på at skabe en kofanger i plast, som nu sidder på bilen.
- Pyntelisten på hjelmen er lavet af en bordforkant, fortæller han, mens han viser bilen frem.
Motoren er stadig foran
Én ting har den moderne teknik dog ikke kun ændre på. Motoren ligger fortsat foran i den forklædte bil. Folie og plastik har ikke kun rekonstruere bilens bagpart med motoren.
- Dens afstumpede rumpe minder jo ikke så meget om den gamle VW. Her hang motoren helt ud over bagakslen. Den her ligner jo faktisk noget, som er blev kørt ned bagfra, siger Jesper Villumsen.
Men den karakteristiske udstødning er der, selv om den i dag kun er til pynt, og Lupoens rigtige udstødning gemt under bagenden.
Det har taget mere end et år at tegne, specialfremstille og montere de mange dele i plast og folie.
Bilen er med krom og gejl køreklar, og Boblen i forklædning kører mere end dobbelt så langt på en liter brændstof som originalmodellen fra 1955.