Mediesynlighed: Hobro ligger nummer to

Hobro er den anden mest omtalte by i forhold til byens størrelse.

Hobro indtager for andet år i træk en andenplads, når det gælder mediesynlighed. Det skriver søgetjenesten Infomedia i en pressemeddelelse. I 2015 er byen nummer to, når man måler på medieomtale per indbygger.

Grunden til den forholdsvise store omtale af Hobro skyldes især fodboldklubben Hobro IKs plads i superligaen.

- Byernes mediesynlighed afhænger i høj grad af, om de enkelte byer lægger areal eller navn til enten en stor kulturbegivenhed eller en stor sportsklub. Men også mindre flatterende begivenheder som kriminalitet og skandalesager er medvirkende til, at mængden af medieomtaler for de respektive byer stiger. I 2015 var det især prominente politikere, fodboldklubber og Post Danmark Rundt, der profilerede de danske byer i medierne, forklarer analytiker hos Infomedia, Julie Navntoft.

På førstepladsen er der vestjyske Skjern, og tredjepladsen tilhører Brøndby. Om Hobro IK holder andenpladsen næste år er det ikke sikkert, da Hobro IK rykker ned fra Superligaen til 1. division.

Når man ser på medieomtale totalt set i 2015, så er Aalborg på en tredjeplads med 7.198 omtaler. Byen er overgået af Aarhus og København, der har henholdsvis 22.541 og 43.183 omtaler i medierne. Men Aalborg overhaler Odense, der kun er omtalt 5.489 gange i løbet af 2015. 


Seneste nyt

fra Nordjylland