Restaurant knækker koden til arbejdskraft
Foto: Hans-Christian Lauritzen / TV2 Nord
Restaurant Vildmosen i Øster Hurup har stor succes med at skaffe medarbejdere.
Restauratør i Øster Hurup går mod strømmen. Sherzad Anderakht har alt det personale, han skal bruge.
Ordentlige arbejdsforhold og god løn. Ifølge restauratør Sherzad Anderakht på Vildmosen i Øster Hurup er opskriften på ikke at mangle medarbejdere ganske simpel.
- Personalet skal ikke blive for stresset, og køkkenet skal kunne følge med. Det skal være sådan, de ansatte ikke tænker ork, nu skal jeg på arbejde. De skal glæde sig til at komme på arbejde, siger Sherzad Anderakht, da TV2 Nord besøger ham i restauranten, nogle timer inden hundredvis af feriegæster kommer forbi og spiser aftensmad.
De seneste tal fra Danmarks Statistik taler ellers deres tydelige sprog om hotel og restaurationsbranchen. 75 procent af hotellerne og 57 procent af restauranterne i Danmark er ramt på omsætningen på grund af mangel på personale.
Havde jeg været sådan en chef, der bare råbte og skreg af dem, så ville de ikke være her
Restauratør Sherzad Anderakht
En af de ting, som Restaurant Vildmosen tilbyder, er højere løn. Vel at mærke over fagforeningens mindsteløn.
- 140 kroner i timen. Det skal man ikke klage over, så jeg er meget glad for min løn her. Den er i hvert fald højere, end jeg har fået andre steder, forklarer Amalie Schack Kanstrup fra Terndrup.
30 ansatte og flere i kø
I højsæson er Restaurant Vildmosen fyldt med tre til fire hundrede gæster om dagen. Sherzad Anderakh har derfor ingen problemer med at give en højere løn.
- Lønnen skal også være der. Især sådan et sted her, hvor der er meget travlt, så skal det være over mindstelønnen, påpeger restauratøren.
Restauranten har de 30 ansatte, de skal bruge, efter Sherzad Anderakh i marts lavede et Facebook-opslag, der blev flittigt delt. Faktisk er der så stor interesse for et job, at restauranten hver uge må sige nej til ansøgere.
- Havde jeg været sådan en chef, der bare råbte og skreg af dem, så ville de ikke være her. Havde de ikke fået noget i løn, så ville de heller ikke være her. Det er bare lige det med balancen. At få det til at køre rundt, men også give en ordentlig løn og være flink ved de ansatte. Det koster jo ingenting at give et smil, sådan er det med alt og alle, siger Sherzad Anderakh.
Restauratøren understreger, at det ikke er noget, han siger, for at få reklame, og TV2 Nord er velkommen til at spørge alle i byen. Blandt personalet er der i hvert fald ingen tvivl om, at arbejdsforholdene har lokket dem til.
- Der bliver lyttet til en, og man kan få lov til at justere lidt, hvis man eksempelvis lige skal til fødselsdag. Så kan det godt være, man lige får lov at møde en time senere, fotæller tjener Amalie Schack Kanstrup.
Ifølge brancheorganisationen Horesta, er der 8000 flere ansatte i branchen i forhold til tiden før corona. Efterspørgslen fra kunderne er så massiv, at både hoteller og restaurationerne har svært ved at følge med.
Restaurant Vildmosen er altså undtagelsen i en branche, der skriger på medarbejdere. Indehaveren mener, de har knækket koden, og han tør godt opfordre resten af branchen til at gå samme vej.
- Jeg kender også andre steder, der kører det på samme måde, som jeg gør. De mangler heller ikke folk. Det er dejligt, jeg elsker det, og jeg håber, det vil lykkes for mange andre også, slutter Sherzad Anderakh.