LIGE NU:

Til kamp mod digital mobning: Hobro-klasse vinder 10.000 kroner

6. klasse fra Hvilsom Friskole ved Hobro er de nordjyske vindere af konkurrencen #digitalpænt, der skal gøre op med mobning på de sociale medier.

Mobning foregår ikke kun i klasseværelset og i skolegården. Også efter skoletid kan mobningen fortsætte på de sociale medier. Televirksomheden Telenor slår et slag for at få stoppet den digitale mobning. Det gør de med konkurrencen #digitalpænt, hvor de har inviteret 4.-6. klasser fra hele landet til at lave vidoer om og mod digital mobning.

Nu er vinderklasserne fundet, og i Nordjylland er det 6. klasse fra Hvilsom Friskole lidt udenfor Hobro, der har lavet den bedste video. Derfor blev klassen tirsdag eftermiddag overrasket af repræsentanter fra Telenor, der ikke blot kunne overbringe den gode nyhed om den regionale førsteplads, men også overrække præmien på 10.000 kroner til klassen.

- Vi kunne godt tænke os en tur i Djurs Sommerland eller måske en biograftur. I hvert fald noget hyggeligt med klassen, siger Rolf Stevnsgaard Andersen og Gustav Dietz Nielsen, da de har fået overrakt den store gavecheck.

I alt har 270 klasser og 6000 skoleelver landet over deltaget i konkurrencen. #digitalpænt blev lanceret i 2016 og har siden da været med til at sætte fokus på mobning blandt landets skoleelever.

- Jeg er helt vildt stolt af dem. De har været engagerede i hele processen. De har været dygtige og er gået ind i det med liv og sjæl og synes, det er et rigtig vigtigt emne. Det er jo dejligt, når man også selv synes, det er vigtigt, at eleverne så også synes det, så jeg er rigtig stolt af dem, siger klasselærer og skoleleder på Hvilsom Friskole, Anja Thomadsen.

På Hvilsom Friskole er mobning et tema, der bliver taget alvorligt. Eleverne fortæller, at de ikke selv oplever hverken fysisk eller digital mobning, og skolen gør en stor indsats for at skabe et godt sammen hold uden mobning.

- Vi er faktisk også Red Barnet-ambassadørskole, så vi sætter meget fokus på børns rettigheder og at børn har det godt. Derfor passer det her projket, som Telenor har lavet, rigtig godt i forhold til at lære eller i hvert fald til at gennemgå igen, hvordan man er på de sociale medier, siger Anja Thomadsen.