Opskruet pris før mordbrand på Scandinavian Star
Ny mistanske om forsikringssvindel.
En uge før mordbranden i 1990 på Scandinavian Star blev skibets værdi fordoblet. Det skriver Politiken.
I april 1990 blev værdien af Scandinavian Star fordoblet og der blev tegnet en forsikring på 24 millioner dollars. En uge inden mordbranden på skibet. Det skriver Politiken.
Da skibet brændte og 159 omkom gav det næring til teorien om, at der kunne være tale om forsikringssvindel.
Hidtil har forretningsmanden Niels-Erik Lund, som formidlede salget af skibet for Sea Escape (Amerikansk selskab) sagt, at den fordoblede værdi var markedsværdien. Ifølge Niels-Erik Lund var der tre andre seriøse købere af skibet til prisen 21,7 millioner dollars, som forretningsmanden Henrik Johansen købte skibet for.
Ville ikke købe skibet
I følge Politiken siger ”de tre andre seriøse købere”, at de ikke var interesseret i skibet og slet ikke til den høje pris. En af de mulige købere skulle være Polferries, men den daværende topchef afviser, at der var en aftale.
- Jeg sagde til sælgeren, jeg vil aldrig købe denne færge, siger Stefan Gebicki, tidligere topchef i Polferries til Politiken.
Stefan Gebicki mener, at priskiltet på 20 millioner dollars for skibet oversteg værdien mindst to gange.
Niels-Erik Lund har også sagt, at skibsmægler Rolf Knudtzon skulle have haft en seriøs køber, men i en afhøring har Rolf Knudtzon sagt, at han ikke havde en køber til Scandinavian Star.
Det tredje rederi som skulle have været interesseret, ifølge Niels-Erik Lund, var et fra Tunesien. Men Norsk Politi har fået oplyst, at det kun var for at leje skibet.
Sagen skal genåbnes
Det har ikke været muligt for Politiken, at få en kommentar fra Niels-Erik Lund. Amerikanske Sea Escape endte med at få udbetalt 14 ud af de 24 millioner dollars efter branden, fordi, der ikke var betalt for skibet.
I august sidste år blev sagen henlagt som uopklaret, fordi politiet opgave at finde gerningsmanden og ikke fandt en sammenhæng mellem mordbranden på skibet og forsikringen.
Det har overlevende og pårørende klaget over. Skibsinspektør for den private norske ekspertgruppe Stiftelsen mener, at der kan være et økonomisk motiv til forsikringssvindel.
- Når skibets værdi pludselig bliver pustet så meget op, er den sum utopisk. Men det giver mulighed for høj forsikring, og så kan der være et økonomisk motiv til forsikringssvindel, siger Gisle Weddegjerde til Politiken.
Talsmand for den norske støttegruppe af overlevende og pårørende
I april 1990 blev værdien af Scandinavian Star fordoblet og der blev tegnet en forsikring på 24 millioner dollars. En uge inden mordbranden på skibet. Det skriver Politiken.
Da skibet brændte og 159 omkom gav det næring til teorien om, at der kunne være tale om forsikringssvindel.
Hidtil har forretningsmanden Niels-Erik Lund, som formidlede salget af skibet for Sea Escape (Amerikansk selskab) sagt, at den fordoblede værdi var markedsværdien. Ifølge Niels-Erik Lund var der tre andre seriøse købere af skibet til prisen 21,7 millioner dollars, som forretningsmanden Henrik Johansen købte skibet for.
Ville ikke købe skibet
Ifølge Politiken siger ”de tre andre seriøse købere”, at de ikke var interesseret i skibet og slet ikke til den høje pris. En af de mulige købere skulle være Polferries, men den daværende topchef afviser, at der var en aftale.
- Jeg sagde til sælgeren, jeg vil aldrig købe denne færge, siger Stefan Gebicki, tidligere topchef i Polferries til Politiken.
Stefan Gebicki mener, at priskiltet på 20 millioner dollars for skibet oversteg værdien mindst to gange.
Niels-Erik Lund har også sagt, at skibsmægler Rolf Knudtzon skulle have haft en seriøs køber, men i en afhøring har Rolf Knudtzon sagt, at han ikke havde en køber til Scandinavian Star.
Det tredje rederi som skulle have været interesseret, ifølge Niels-Erik Lund, var et fra Tunesien. Men Norsk Politi har fået oplyst, at det kun var for at leje skibet. Skriver Politiken.
Sagen skal genåbnes
Det har ikke været muligt for Politiken, at få en kommentar fra Niels-Erik Lund. Amerikanske Sea Escape endte med at få udbetalt 14 ud af de 24 millioner dollars efter branden, fordi, der ikke var betalt for skibet.
I august sidste år blev sagen henlagt som uopklaret, fordi politiet opgave at finde gerningsmanden og ikke fandt en sammenhæng mellem mordbranden på skibet og forsikringen.
Det har overlevende og pårørende klaget over. Skibsinspektør for den private norske ekspertgruppe Stiftelsen mener, at der kan være et økonomisk motiv til forsikringssvindel.
- Når skibets værdi pludselig bliver pustet så meget op, er den sum utopisk. Men det giver mulighed for høj forsikring, og så kan der være et økonomisk motiv til forsikringssvindel, siger Gisle Weddegjerde til Politiken.
Talsmand for den norske støttegruppe af overlevende og pårørende mener, at sagen skal genåbnes.
- Da politiet åbnede efterforskningen med udgangspunkt i de økonomiske forhold, og disse centrale spørgsmål stadig står åbne, kan man ikke stoppe efterforskningen, siger Jan Harsem.
Oslo Politis pressechef Unni Turid Grøndal skriver i en e-mail til Politiken, at spørgsmålene vil indgå i behandlingen af klagen over henlæggelsen af sagen.
mener, at sagen skal genåbnes.
- Da politiet åbnede efterforskningen med udgangspunkt i de økonomiske forhold, og disse centrale spørgsmål stadig står åbne, kan man ikke stoppe efterforskningen, siger Jan Harsem.
Oslo Politis pressechef Unni Turid Grøndal skriver i en e-mail til Politiken, at spørgsmålene vil indgå i behandlingen af klagen over henlæggelsen af sagen.