Trods kritik: Klart flertal bakker op om Nordic Medicare
Foto: Joakim Brader
Bekymrede borgere afleverer omkring 1100 protester mod Nordic Medicare til Ulla Astman.
Konservative var det eneste parti, der på tirsdagens regionsrådsmøde udtrykte mistillid over for ledelsen hos Nordic Medicare.
Et klart flertal i regionsrådet i Region Nordjylland har tirsdag eftermiddag besluttet ikke at opsige kontrakten med Nordic Medicare.
Nordic Medicare, der er privat udbudsklinik for Region Nordjylland, har ellers været udsat for massiv kritik det seneste stykke tid.
Der har blandt andet været historier om fejl under konsultationer, lange ventetider og lægemangel på klinikkerne i Pandrup og Thisted.
Men trods kritikken var Konvervative tirsdag det eneste parti, der bakkede op om at udtrykke mistillid til ledelsen i Nordic Medicare. Dermed har regionen stadig kontrakt med det private selskab.
Vi har ikke tillid til, at det bliver rettet op.
Per Larsen, regionsrådsmedlem (Konservatice)
- En ting er klager. Noget andet er, hvor langt vi kan gå i kontrakten, og der er det vores vurdering, at der ikke er grundlag for at ophæve kontrakten med Nordic Medicare, siger regionsrådsformand i Nordjylland, Ulla Astman, Socialdemokratiet.
Det er især Konservatives Per Larsen, der har rettet skarp kritik mod Nordic Medicare. Han er skuffet over, at der ikke var flere partier, der udtrykte mistillid til ledelsen i Nordic Medicare.
- Vi har ikke tillid til, at det bliver rettet op. Vi så i starten af 2016, at der var store problemer. Der blev der lovet forbedringer, men siden da er det faktisk bare blevet værre, fastlår Per Larsen.
- Ventetiderne er steget, og patienterne har bestemt ikke været tilfredse. Der har faktisk været flere klager i 2017 end 2016, så min tillid til Nordic Medicare er helt opbrugt, siger Per Larsen.
Jeg forventer da klart, at man strammer op.
Ulla Astman, regionsrådsformand (Socialdemokratiet)
Selvom Ulla Astman har tiltro til Nordic Medicare, erkender hun, at der har været problemer med servicen til borgene.
Forventer du, at den her service forbedres, så man ikke længere ser negative tilfælde som i de seneste år?
- Jeg forventer da klart, at man strammer op. Det føler jeg også allerede, der er tegn på, at man har gjort, men jeg forventer selvfølgelig, at man er meget opmærksom på sit serviceniveau, og at der bliver rettet op.