82 nordjyske skoler går til kamp mod digital mobning
Foto: Ida Marie Odgaard / Ritzau Scanpix
Arkivfoto.
I dag er det Skolernes Trivselsdag. Det betyder at 82 skoler i Region Nordjylland sætter trivsel på skoleskemaet.
Digital mobning fylder mere og mere i dagligdagen på landets skoler. Siden 2009 har det været lovpligtigt for folkeskolerne at have en antimobbestrategi, og i 2017 blev det også et lovkrav, at strategien skulle omhandle digital mobning.
Fredag markeres Skolernes Trivselsdag, og i år er der fokus på at klæde børnene bedre på til at begå sig i den digitale verden.
Hedegårdsskolen i Brønderslev er en af Red Barnets 75 ambassadørskoler, og her kommer eleverne fredag til at have fokus på digital mobning.
- På en folkeskole - som jo er folkets skole - mødes alle. I dette møde er det af største vigtighed, at vi møder hinanden som venner. Den gode skole i dag er kendetegnet ved blandt andet rummelighed. Og selve forudsætningen for rummelighed er netop indstillingen til hinanden - at vi møder hinanden med anerkendelse både blandt elever og voksne. Derfor gør Hedegårdsskolen brug af Min skole - Min ven, som i høj grad er med til at understøtte disse værdier, siger Ole Dahl, der er skoleleder på Hedegårdsskolen.
Flere end 700 skoler og 157.000 elever landet over er med i projektet kaldt ”Min skole - Min ven”, som Red Barnet og selskabet Call me står bag.
Red Barnets generalsekretær Jonas Keiding Lindholm glæder sig over, at så mange skoler bruger dagen på at sætte temaer som fællesskab, respekt og venskab på skoleskemaet.
- Vi er rigtig glade for, at så mange skoler tager imod vores tilbud og engagerer eleverne i at skabe trivsel og forebygge mobning året rundt. Skolerne gør et stort arbejde for af skabe gode rammer for trivsel og læring. Men når hver femte elev er blevet mobbet inden for det seneste år, kan jeg være bekymret for, om skolerne har de nødvendige ressourcer til at forebygge og gribe ind i tide. Der er behov for at se på politisk, om skolerne har ressourcer nok til at sikre, at deres lovpligtige antimobbestrategi ikke ender som et skuffedokument. Trivsel og læring går jo hånd i hånd, siger Jonas Keiding Lindholm.