AaB er utroværdige
Foto: TV2/Nord
Erhvervslivet har mistet tilliden til AaB, som nu går glip af et stort million-beløb.
Der var en storstilet redningsplan på tegnebrættet. Det fortæller erhvervsmanden og Cubic-indehaveren Torben Fristrup, der selv var tovholder på projektet. En gruppe erhvervsfolk har igennem en periode forsøgt at skrabe 30 millioner kroner sammen til superligaklubben AaB. Det lykkedes dog kun at rejse lidt over halvdelen af midlerne, og derfor må AaB nu skyde en hvid pil efter pengene.
- Havde vi fået 30 millioner ind fra enten dem eller andre sider, så havde vi selvfølgelig været bedre polstret, men det var ikke nogle penge, vi havde budgetteret med, siger AaB-direktør Lynge Jakobsen.
Pengemændene beskriver tilbageholdenheden med, at AaB er utroværdige. Og netop klubbens troværdighed er blevet et problem for AaB. Det mener en ekspert i PR og kommunikation.
- Deres troværdighed har lidt et stort knæk, og det har den gjort igennem en længere periode. Blandt andet på grund af for positive og optimistiske udmeldinger, som så ikke har holdt stik, når de igen og igen har nedjusteret deres regnskaber, siger Esben Lind, der er direktør i PR-bureauet Conexia.
I tirsdags nedjusterede klubben endnu en gang forventningerne til regnskabet. Fra et resultat med et rundt nul på bundlinjen for 2012, lyder forventningerne nu i stedet et på "et mindre minus".
- Det, der er vigtigt for os nu, det er at skabe troværdighed omkring AaB og de udmeldinger, vi kommer med. Det kan vi ikke prale af, at vi har gjort i de senere år, men det tilstræber vi meget at gøre den her gang, siger Lynge Jakobsen.
Resultatet for AaBs regnskab i 2012 er også afhængigt af, at klubben sælger spillere for minimum 5 mio. kroner.