Adam og knap 300.000 andre snuppet uden togbillet - langt størstedelen betaler ikke bøden
'Voldsomme tal', siger formand for Folketingets transportudvalg
Sidder du godt tilbagelænet i et af DSB's toge og er på vej fra a til b?
I så fald gør du klogt i at tænke en ekstra gang over, om du har fået købt billet eller ej.
For mange passagerer glemmer eller vælger tilsyneladende bevidst at køre på røven. Ifølge DSB var der sidste år hele 295.196 togrejsende, der blev snuppet uden billet.
Med i den statistik befinder Adam Osmann sig. Han har gennem flere år kæmpet med et alkoholmisbrug. Pengene er derfor blevet brugt på øl og sprut, og af den grund er han mange gange hoppet på toget som gratist.
Se indslaget herunder:
Voldsomme tal, siger Prehn
Har de medrejsende ikke en billet, vanker der en kontrolafgift på 750 kroner.
Der er bare lige ét men. Langt størstedelen af de blinde passagerer vælger nemlig at se stort på kontrolafgiften. De undlader ganske enkelt at betale den.
Ud af de 295.196 togrejsende, som sidste år blev taget på fersk gerning uden billet, har bare 18 procent betalt deres kontrolafgift.
Det faktum overrasker Rasmus Prehn (S), der er formand for Folketingets transportudvalg. Han kalder tallene voldsomme. For passagererne skal egentligt betale ved kasse et indenfor 14 dage.
- Der er jo noget, der tyder på, at det her er systematisk, og hvis ikke det har en konsekvens, så bliver det jo en negativ skrue. Derfor må vi have en samtale med DSB om, hvad vi gør for at få løftet betalingsincitamentet, og hvad gør vi for at forsikre, at dem der skylder, de bliver opkrævet, siger han.
Har mistet overblikket
Selv har Adam Osmann slet ikke noget overblik over, hvad han skylder DSB. Men det drejer sig om flere tusind kroner. Han har nemlig aldrig betalt sine kontrolafgifter.
- Jeg skylder nok næsten... arh måske ikke en halv million, men måske 100 (red. 100.000). Ej, jeg ved det ikke. Jeg ved det virkelig ikke, siger han.
Får man et kontrolafgift hos DSB, giver den en mulighed for at fortsætte sin rejse med en såkaldt bødebillet.
Efter DSB forgæves har rykket for betaling af en kontrolafgift, er det Gældsstyrelsen, der tager over.
Rykkerproces
Hvis ikke du betaler den kontrolafgift du har modtaget, vil DSB iværksætte en rykkerproces der læner sig op ad renteloven §9b stk. 1 og 2. Når du har modtaget 2 rykker skrivelser og endnu ikke har betalt din kontrolafgift, så vil gælden blive overført til Gældsstyrelsen for videre inddrivelse.