Aktive lærere skaber aktive børn

 Aktive lærere skaber aktive børn

En skole i Nordjylland har valgt at satse ekstra på idræt. Her er der ikke stort behov for en tredje idrætstime om ugen, som et flertal i Folketinget ønsker.

Det høvler ned en onsdag i juni. Men på Karensmindeskolen i Støvring løber og hopper alle børn
fra fjerde til syvende rundt i regnen. Der er idrætsdag for de mellemstore klasser, og den slags tager man alvorligt i den lille stationsby syd for Aalborg.

- Selvfølgelig aflyser vi, hvis vejret er for dårligt, men der skal noget til. Vi dropper ikke en idrætsdag, bare fordi det regner lidt, siger skolens leder, Ole Corneliussen.

Karensmindeskolen er en af de skoler, hvor lærere og ledelse har valgt at gøre en ekstra indsats for at få børnene op af stolene og ud på græsplænerne. Her er det ikke længere nok for idrætslærerne at dømme "fri leg" et par timer om ugen.

- Tidligere gav man bare børnene en fodbold at spille med, og så var det godt nok. Det har været en sej kamp at nå hertil, siger formanden for Karensmindeskolens idrætsfagudvalg, Jane
Overgaard.

Sammen med en gruppe yngre, engagerede idrætslærere har hun kæmpet for at ændre de tider, hvor idrætstimerne blev betragtet som et forlænget frikvarter af både lærere og elever. Desuden
har gruppen taget initiativ til en række fag og aktiviteter, hvor eleverne skal bevæge sig.

Ud over en målrettet idrætsundervisning tilbyder
Karensmindeskolen således idrætsvalgfag, morgenløb for de mindste, ekstra idrætstimer i 6. og 7. klasse, atletikstævne for 8. klasse, idrætsdage samt en såkaldt Legepatrulje, hvor ældre elever sørger for at aktivere de mindste til leg og motion i det store frikvarter.

Desuden forsøger lærerne at lokke elever til et frivilligt
idrætshold efter skoletid. Her er der fortrinsvis plads til
børn, som ikke dyrker sport uden for skolen og måske gemmer sig lidt, når de andre konkurrerer.

Ikke alle tog lige godt imod forandringerne på
Karensmindeskolen. En af skolens idrætslærere, Jannie Lynge Johansen, fortæller, at hun har måttet tage mange kampe for at få eleverne til at acceptere en egentlig undervisning i idræt.

- Der var ramaskrig i starten. De ved godt nu, at tingene har ændret sig, men hvis de selv fik lov at bestemme, så ville de helst spille rundbold eller fodbold, griner Jannie Lynge Johansen og ryster på hovedet.

Heller ikke denne kolde og våde dag i juni er der megen
taknemmelighed at spore blandt Karensmindeskolens elever. Regnvejret gør det surt at have idrætsdag, synes flere.

- Det er ikke sjovt, når det er koldt, siger Emma fra 5.A,
Philip fra 6.B og Christian fra 6.C nærmest i kor.

Men hvorfor får ungerne ikke bare lov til selv at bestemme? Kan det ikke være lige meget, hvad der foregår i idrætstimerne, bare børnene får pulsen op? Nej, mener lærere og lederen på Karensmindeskolen.

- Idrætsundervisningen skal have et langt større sigte end bare at give børnene motion. Faget skal være en øjenåbner, der giver børnene indblik i, hvilke muligheder de har for at dyrke forskellige idrætsformer, siger skoleleder Ole Corneliussen.

- Ellers lever vi ikke op til det, der forventes af os. Så er
vi ikke gode undervisere, supplerer lærer Jannie Lynge Johansen.

På Karensmindeskolen har man ikke forsøgt at måle effekten af det øgede fokus på idræt. Men lærerne er enige om, at de får gladere og mere engagerede børn ud af den målrettede idrætsundervisning. Og mere tilfredse lærere, ej at forglemme.

- Man hører tit idrætslærere fra andre skoler brokke sig over skoleledere og kolleger, der ikke tager idrætsundervisningen alvorligt. Bare det at få børnene til at klæde om er en succesoplevelse for dem, siger lærer Jane Overgaard.

/ritzau/


Seneste nyt

fra Nordjylland