Alkoholvaner: De midaldrende mænd er i fokus
Foto: Ivan Johan Hansen (Arkiv)
Der er nedgang i alkoholforbruget i alle aldersgrupper, men midaldrende mænd drikker stadig meget. Derfor retter Sundhedsstyrelsens alkoholkampagne sig i år mod mænd midt i livet.
"Hold lidt igen - og hold lidt længere". Sådan lyder budskabet fra årets alkoholkampagne fra Sundhedsstyrelsen. De sætter i kampagnen fokus på alkoholvanerne hos de 45 til 65-årige mænd med kortere uddannelser.
- En stor del af befolkningen har allerede taget alkoholgrænserne til sig. Salget af alkohol er faldet med en fjerdedel siden 1996, og vi kan se en nedgang i forbruget, både for mænd og kvinder og i alle aldersgrupper. Det er rigtig positivt, for alkohol er medvirkende årsag til en lang række sygdomme som for eksempel kræft og leversygdomme og mange både store og små ulykker," siger Kit Broholm, der er specialkonsulent på alkoholområdet i Sundhedsstyrelsen.
Det er en ny undersøgelse, som Advice har lavet for Sundhedsstyrelsen, der har udløst valget af målgruppe. Undersøgelsen viser, at cirka halvdelen af de 45 til 65-årige mænd i målgruppen, der drikker over højrisikogrænserne, ønsker at drikke mindre.
En af de måder, som Sundhedsstyrelsen vil nå målgruppen på, er ved at rette noget af kampagnen mod arbejdspladser og jobcentre. Cirka tre gange flere gennemfører nemlig en alkoholbehandling, når de henvises fra arbejdspladsen, end hvis de henvises fra hospitalet. Og flere end før er villige til at tale med deres kolleger om emnet.
- Vi kan se på tallene, at målgruppen er motiveret for at drikke mindre, og at arbejdspladsen har stor betydning. Derfor er det tydeligt, at arbejdspladsen kan gøre en forskel både for at forebygge alkoholproblemer og for at hjælpe dem, der allerede har et alkoholproblem," siger Kit Broholm.