Foto: Johan Gadegaard, Scanpix

Asien er vild med nordjyske økovarer

Den nordjyske marmeladeproducent Fynbo Foods sælger økologi til Japan – og det går som varmt brød. Asien er nemlig vild med de danske økovarer.

Interessen for økovarer i Asien er stigende – især i Japan.

Den nordjyske virksomhed Fynbo Foods, som blandt andet producerer marmelade og kirsebærsauce, sælger mange af deres økologiske produkter i Japan. Og det er der, ifølge Ejvind Pedersen, chefkonsulent ved Landbrug & Fødevarer, gode penge i:

- I Asien er der stor efterspørgsel på økologiske varer, og danske varer har et rigtig godt ry i østen, så de vil gerne købe vores produkter. Og så anser asiaterne os for at være et af de lande, som er længst fremme med hensyn til økologi, siger han.

Også nye tal fra Danmarks Statistik viser, at dansk økologi hitter i udlandet.

Eksporten af danske økologiske varer er steget med 15 procent fra 2014 til 2015, og der eksporteres nu dansk økologi for 1.982 millioner kroner. I 2014 var det tal 1.721 millioner kroner. Dermed er eksporten af økologiske varer fordoblet siden 2011.  

Landbrug & Fødevarer regner med, at der også kan komme fokus på dansk økologi fra japansk side næste år, hvor Danmark og Japan fejrer 150 året for venskab og samarbejde. Blandt andet besøger kronprinseparret landet i den forbindelse.

Også temaet for De olympiske lege i 2020 i Tokyo, vil, ifølge Ejvind Pedersen, også helt automatisk give et øget fokus på økologi i de kommende år – det er nemlig bæredygtighed.

Landbrug & Fødevarer ser nu store muligheder for danske økologiske mejerivarer på det asiatiske marked. Især kan smør og ost blive det nye hit.