Autobranchen: 1.000 job er skrottet

Autobranchen appellerer til at droppe VK-regeringens reparationsgrænse. Det kan sikre 1.000 job.

Folketingsmedlem, erhvervsordfører Orla Hav (S) vil vide, om den såkaldte reparationsgrænse for personbiler stik imod den angivne hensigt fører til en mindre miljørigtig bilpark. Det skriver Nordjyske Medier.

Han vil have belyst konsekvenserne på beskæftigelsen og stiller spørgsmål til den eller de relevante ministre herom. Det sker på baggrund af en fornyet kritik fra autobranchen, der hævder, at reparationsgrænsen har kostet omkring 1000 arbejdspladser og lærepladser.

Reglen er, at en bil defineres som totalskadet, når det koster mere end 65 procent af handelsværdien at reparere den. Branchen gør også gældende, at bilparken ikke bliver fornyet i det omfang, der var antagelsen, da loven blev indført i 1999 og fra 2011 strammet fra en 75 procent til en 65 procents grænse.

- Når en bil bliver erklæret totalskadet, køber folk ikke en ny bil i stedet, men en anden, oftest ældre brugt, for det er dét, forsikringssummen rækker til, og køber man en ny, er det typisk en mindre bil, som kun giver en lav registreringsafgift i statskassen, siger formand for brancheforeningen CAD i Vendsyssel, Finn Jørgensen, Horne Autoværksted, til Nordjyske Medier.

- Miljøargumentet gør indtryk. Hvis det er rigtigt, at vi risikerer at få en ældre og mindre energirigtig vognpark, er det en reel problemstilling, siger Orla Hav.

Han anerkender også, at der kan være et beskæftigelsesargument, men indrømmer samtidig, at der er "en vis interesse" for provenuet. Da reparationsgrænsen af VK-regeringen blev strammet til 65 procent som led i en skattepakke, gik de nuværende regeringspartier imod.

/Ritzau/


Seneste nyt

fra Nordjylland