Ballade om efterløn udløser strejke
Strejken blandt chauffører er længere tids frustrationer, der slår ud i lys lue. Men den er nok ovre i morgen.
Det er regeringens planer om at afskaffe efterlønnen, der nu får blandt andet buschauffører og havnearbejdere til at nedlægge arbejdet,
- Dråben, der fik bægeret til at flyde over var afskaffelsen af efterlønnen. Det her er helt anderledes, end hvad jeg har oplevet tidligere. Jeg har aldrig mødt så dyb en frustration, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F Transport.
Det er ikke kun efterlønnen, som hans medlemmer er sure over. De er også vrede over, at de i høj grad selv skal betale for lovpligtig efteruddannelse. Hvert femte år skal de selv betale 5100 kroner for at kunne fortsætte som erhvervschauffør.
- Medlemmerne er sure over, at de selv skal betale for at kunne udføre deres arbejde. I EU er det kun i Danmark og i Spanien, at chaufførerne selv skal betale af egen lomme til et lovpligtig kvalifikationsbevis, siger formanden.
Jan Villadsen siger, at hans medlemmer føler, at regeringen har indført den ene forringelse efter den anden. De er også sure over, at regeringen har halveret dagpengeperioden.
- Når så den her med efterlønnen kommer, så kommer det hele til at kamme over. Det er noget, der er sket over længere tid. Transportbranchen er blevet utroligt hårdt ramt, siger Jan Villadsen.
Formanden har endnu ikke noget overblik over, hvor omfattende torsdagens arbejdsnedlæggelser er. Og han ved heller ikke, hvornår chaufførerne igen går i arbejde.
- Man har meldt ud flere steder, at man går i gang igen i morgen tidlig. Så det gør man jo nok, siger han og tilføjer:
- Folk er kede af, at det rammer andre. Men de kan ikke se, hvordan de ellers kommer af med deres utilfredshed.