Brønderslev kommune skrotter reklamefilm
Borgerne har talt: Reklamen med tegneseriefiguren der soler sig fra sin liggestol skal skiftes ud.
En mand ligger i en liggestol og slapper af i solen. Der er nemlig weekend hver dag i Brønderslev, og han opfordrer derfor sin stressede ven til at flytte dertil. Sådan går en reklamefilm, der skal få flere folk til Brønderslev.
Men det holder ikke, mener en masse borgere, der blandt andet i grupper på Facebook har kritiseret reklamefilmen, der skal brande kommunen med sloganet "Få mere ud af hverdagen." Borgerne mener ikke det kan passe, og kritiserer kommunen for besparelserne på budgettet for 2009.
De ansvarlige for kommunens branding har taget kritikken til sig, og udskriver nu en konkurrence for bureauer om at skabe en bedre branding-strategi. Kommunen vælger dog at beholde brandet "Få mere ud af hverdagen".
Selv er borgmesteren godt tilfreds med filmen, som en enig brandingstyregruppe valgte i 2006:
- Jeg synes da, det er positivt, at borgerne overhovedet forholder sig til brandet. Mange kommuner har svært ved at engagere borgerne i, hvordan de markedsfører sig. Og at brandet diskuteres bl.a. på Facebook er et udtryk for, at borgerne engagerer sig i kommunen, siger Michael Klitgaard, borgmester i Brønderslev Kommune.
Kommunen er den eneste kommune nord for Aalborg, hvor der er en befolkningstilvækst.