Chauffører truer med nye aktioner

Talsmanden Per Thuesen siger, at "næste gang vil det gøre mere ondt" - hvis ikke de aktionerende får nogle krav opfyldt.

Lastbilerne ruller igen - men kun for en tid. De vrede chauffører, der fra søndag og frem til tirsdag morgen, blokerede godstrafikken på vigtige trafikknudepunkter landet over, truer med nye aktioner.
Samtidig overvejer Rigspolitiet eventuelle retslige skridt mod chaufførerne, mens rederier som Stena Line og Color Line overvejer at rejse erstatningskrav.
Talsmand for chaufførerne, eksportchauffør Per Thuesen, fra Frederikshavn siger til Ritzau, at de aktionerende på et møde tirsdag har besluttet at slå igen med nye aktioner, der kommer til "gøre mere ondt", hvis problemerne med køre-hvile-tids-reglerne ikke er løst inden en given tidsfrist, som han ikke ønsker at definere nærmere.
- Vi er ikke færdige, for vi har ikke fået noget opfyldt endnu. Så sker der ikke noget inden for et stykke tid, kommer der blokader igen. Og det bliver helt andre steder, hvor det gør meget mere ondt. Det bliver nogle få, men hårde punkter - det er det eneste, vi vil ud med, siger Per Thuesen til Ritzau.
Inderkredsen bag aktionerne består af omkring 30 vognmænd og lige så mange chauffører, der ifølge Per Thuesen forgæves har forsøgt at råbe organisationerne op det seneste års tid. Ingen ønsker at stå frem ved navn, da de risikerer at blive draget juridisk til ansvar, men alle er vrede over reaktionen på mandagens aktioner, understreger Per Thuesen.
Her blev de aktionerende chauffører af lokale betjente orienterede om, at de på ordre fra Rigspolitiet ville blive registreret med henblik på senere strafforfølgning. Selv fik Per Thuesen efter eget udsagn på havnen i hjembyen Frederikshavn at vide af politiet, at han som talsmand var oppe mod en lovgivning, der kunne give ham alt fra en advarsel og op til seks års fængsel.
- Jeg har gjort dem opmærksom på, at det vi laver her er skide ulovligt, men jeg vil gerne være talsmand for dem, for jeg kan godt se fornuften i aktionerne, siger Per Thuesen.
Samtidig er chaufførerne skuffede over, at Justitsministeriet indkaldte organisationer og fagforeninger til hastemøde om sagen - uden om de aktionerende.
- Allerede for tre uger siden og senest lørdag meldte vi til ministeriet, at det her intet har at gøre med arbejdsgivere og fagforbund. Alligevel indkalder man alle mulige andre, som ikke har noget med noget at gøre og beslutter sig for at kalde os en bodegagruppe og få os fjernet med vold. Når dagplejemødre strejker, så kommer politiet jo ikke og sætter dem i arbejde med magt, selv om de heller ikke har en organisation bag sig, siger Per Thuesen.
Samtidig understreger Per Thuesen, at aktionerne blev afsluttet, fordi chaufførerne ikke ønskede sammenstød med politiet.
- Vi er blevet noteret, fotograferet og truet med store erstatningskrav. Samtidig fik vi at vide, at politiet havde fået besked på at få blokaden ryddet - om nødvendigt med magt. Det var det, der fik os til at stoppe. Vi er jo ikke sådan en flok halvhjerner, der bare begynder at slås med politiet for at få vores vilje. Vi er ganske almindelige familiefædre, så det kunne se kønt ud på fjernsynet, siger Per Thuesen.
Også justitsminister Lene Espersen (K) får hårde ord med på vejen af chaufførerne.
- Hun er slet, slet ikke sin opgave voksen. Man går ikke bare ud og sige: Jeg vil have min vilje, ellers pudser jeg politiet på jer. Vi har ikke haft spor dialog med hende. Vi har skrevet til hende, men har slet ikke hørt fra hende, siger Per Thuesen.
Efter mødet i Justitsministeriet mandag opfordrede såvel erhvervsorganisationer som 3F vognmænd og chauffører til at komme med eksempler på urimeligheder i de udskældte regler, så den kan indgå i den evaluering af reglerne, der efter planen skal ske ved årsskiftet. Men Per Thuesen vil ikke afsløre, om de aktionerende chauffører vil vente på det.
- Det arbejde har været i gang i et helt år, hvor man har trukket både fagforeninger og arbejdsgiverorganisationer rundt i arenaen, hvor der ikke er sket noget, siger Per Thuesen.
Direktør i Stena Line Danmark, Bent Kobberup, siger til Ritzau, at overvejelserne om et eventuelt erstatningskrav efter de to døgns blokade i Frederikshavn, skal drøftes i den svenske ledelsesgruppe. Derudover har han ingen kommentarer.