De nordjyske skolebørn trives
Nordjyske børn er generelt gladere for at gå i skole, i forhold til andre børn i landet, viser en ny analyse fra tænketanken Cevea.
De nordjyske skolebørn trives. En ny analyse fra tænketanken Cevea viser, at kommunerne i Nordjylland generelt klarer sig bedre end andre i forhold til, hvor glade børnene er for at gå i skole.
Man har brugt fem parametre til at måle skolebørnenes trivsel. Cevea har målt om børnene er glade for at gå i skole, om de har voksne at tale med på skolen, om de er interesserede i at lære, om de har nogen venner i klassen og på skolen og om børnene føler sig sunde og raske.
Det er dog ikke alle nordjyske kommuner, hvor det går lige godt. Ifølge analysen fra tænketanken Cevea er 72,4 procent af børnene i Vesthimmerland Kommune interesseret i at lære i skolen. Nationalt er det den tredje dårligste placering. Til sammenligning kan man i Aalborg Kommune se, at 81,6 procent af skolebørnene er interesseret i at lære i skolen.
- Det er især problematisk, at børnenes lyst til at lære er så forskellig. Her kan vi se, at den socioøkonomiske arv desværre har en alt for stor betydning for børns trivsel i skolen. Lysten til at lære er jo det, børn skal leve af resten af deres liv. Derfor er det ikke kun et spørgsmål om lighed, men et spørgsmål om, at vi risikerer at tabe alt for mange, som er dømt til ledighed, hvis ikke vi får vendt skuden, siger Frank Skov, analysechef i Cevea.