05:02

Din nye bil overvåger dig. Akkurat ligesom din mobiltelefon gør det. Det er nye teknologier, der gør det muligt for bilproducenterne at overvåge og bruge informationerne om dig.

Nye teknologier gør det muligt for bilproducenterne at overvåge og sælge informationer om bilisterne. Foto: Christian Henriksen

BMW er en af de mange bilproducenter, der gør brug af data. Foto: Christian Henriksen

1 af 3

Din bil overvåger dig

Din nye bil overvåger dig. Akkurat ligesom din mobiltelefon gør det. Det er nye teknologier, der gør det muligt for bilproducenterne at overvåge og bruge informationerne om dig.

Det er ikke lige til at se, men din bil ved mere om dig, end du måske lige går og tror. For nye biler er udstyret med de nyeste teknologier. Og det betyder, at de registrerer en masse data, som bilen lagrer og sender videre til producenten.

- De ved, hvor din bil er henne, og de måler også en masse ting med bilens sensor. Men det er jo meget hemmeligt. Vi ved ikke helt præcist, hvad de gemmer og ved om os, men det er meget, siger Kristian Hegner Reinau, trafikforsker ved Aalborg Universitet.

Hvis du har en forholdsvis ny bil, ved bilen for eksempel, hvor lang tid du har kørt med lys på, hvilke omdrejninger du har kørt med og hvilke de steder, du senest har parkeret. Alt sammen bliver automatisk sendt til en database hos bilproducenten.

- Producenterne tracker, hvor bilen er, og hvor den parkerer. Så når du stopper motoren, får de en gps-position på dig. Og så måler de også på, hvor hårdt og hvor tit du bremser, siger Kristian Hegner Reinau.

BMW er en af de mange bilproducenter, der gør brug af data. Bilerne er udstyret med et simkort, der samler data. Det gør, at BMW kan tilbyde en lang række smarte services. Og det kan de, fordi bilen måler og optager alt om dig.

Data om bilister er værdifulde for bilproducenterne, men trafikforsker ved Aalborg Universitet Kristian Hegner Reinau ser også et stort potentiale. Data fra biler kan blandt andet bruges til at forbedre trafiksikkerheden og løse for eksempel trafikproblemer. 

- Hvis vi ved, hvor folk holder i kø, så kan vi nemt måle belastninger på vejene og så kan vi planlægge efter det, siger Kristian Hegner Reinau.

Udfordringen er bare, om trafikforskere som Kristian Hegner Reinau kan få fingre i disse data.

- Det er jo bilproducenterne, der indsamler data for at kunne lave en bedre bil, så det er jo helt fair. Men jeg håber på, at vi måske kan lave fælles aftale med producenterne, hvor vi får en win-win-situation, så vi kan få data om trafikken, og de kan beholde det, de vil have, siger han.