DSB: Hemmelig rabat skyldes teknik
Det er ifølge DSB tekniske årsager, der er baggrunden for, at familier betaler langt mere for en togbillet på internettet, end hvis man ringer til DSB's telefonbetjening.
Ritzau kan tirsdag fortælle, at en familie på to voksne og to børn kan spare mere end 500 kroner på togbilletten mellem Aalborg og København ved at ringe til DSB i stedet for at bruge internettet. Det skyldes, at DSB ikke fortæller om en familierabat, når man bestiller billetten på nettet.
- En familiebillet opererer med nogle andre aldersgrænser, så det at lægge en familiebillet på nettet er ikke nogen enkel sag. Det er ikke noget, man lige gør, siger sekretariatschef i DSB Salg, Bjarne Lindberg Bak.
Spørgsmål: Synes du, det er rimeligt, at en familie skal betale 500 kroner mere for billetten, hvis de bestiller den på internettet?
- Vi har ikke kunne sælge den på nettet på grund af teknikaliteter. Vi kan ikke bare lægge den ind, for den opererer med nogle andre aldersgrænser. Vi skal lave grundlæggende om på vores system, hvis man skal beregne prisen på nettet.
Spørgsmål: Har I forsøgt at lave om på systemet, så familierabatten fremstår?
- Nej, for vi ville først se, om det var et produkt, vi kunne sælge. Hvis vi ikke kunne sælge det, ville vi ikke bruge penge på at lave det om.
Spørgsmål: Men det ville da være ret simpel bare at lægge en tekst ind, hvor der står, at familier kan spare penge på billetten ved at ringe til DSB?
- Det kan du godt sige, og det har vi måske ikke fået gjort på den rigtige måde.
Bjarne Lindberg Bak oplyser, at DSB nu vil arbejde for, at familiebilletten kommer til at fremgå på hjemmesiden. Det vil ske i løbet af første kvartal næste år.