10:14

Mågejæger Palle Rasmussen på arbejde i Aalborg Lufthavn. Foto: Michael Andersen

1 af 2

Effektive jægere betyder færre fugle i flymotorerne

Flyvestation Aalborg og Aalborg Lufthavn jagter fugle som aldrig før og er sluppet af med kedelig rekord.

Et korps på 12 faste mågejægere patruljerer på de start- og landingsbaner, der deles af Aalborg Lufthavn og Flyvestation Aalborg for at holde fugle på sikker afstand af flyene. Målet er minimere antallet af såkaldte birdstrikes, kollisioner mellem fly og fugl.

Med flyafgange og -ankomster fra tidlig morgen til sen aften så er det fast arbejde at affyre skræmmepistolen med pyroknald - et bang og et lysglimt - og hvis det ikke hjælper jagtgeværet.

- I perioder er der så mange fugle, at vi er nødt til at køre med to mågejægere konstant, siger Palle Rasmussen, mågejæger gennem 20 år.

Aalborg Lufthavn har de senere år været særlig hårdt ramt af birdstrikes.

I 2012 blev der registreret over 30 tilfælde i Aalborg. Det højste antal for alle Danmarks lufthavne målt på antal starter og landinger.

Sammenstødene har ikke ført til alvorlige ulykker, men birdstrikes medfører typisk forsinkelser, fordi flyene skal tjekkes. Og er fuglen stor nok, eller er der mange af dem, kan det i yderste konsekvens gå helt galt.

I januar 2009 måtte et fly nødlande på Hudson River ved New York efter at have fået gæs i begge motorer. Et skrækscenarie for alle i flybranchen og ikke mindst flypassagerer.

- Det kan jo være frygten, men sandsynligheden for, at det sker, er altså meget meget lille, understreger Kim Bermann, driftsdirektør i Aalborg Lufthavn.

Men sikkerhed frem for alt, og derfor var Aalborg Lufthavn og Flyvestation Aalborg ikke ligefrem stolt af rekorden med flest birdstrikes. Og det er lykkedes at slippe af med med den.

I 2014 var der kun 12 sammenstød mellem fugl og fly. Øget patruljering med kørende mågejægere er et af tiltagene.

- Det går den rigtige vej, så vi er meget fortrøstningsfulde, siger Kim Bermann.

Det har også vist sig, at højden på græsset mellem banerne har betydning for, hvor mange fugle der slår sig ned.

- Er græsset for højt, så kommer der mus og mosegrise, og så har vi rovfuglene. Er græsset for kort, så vil mågerne gerne ned og sidde i det. Så vi slår græsset i en mellemhøjde på cirka 15-20 centimeter, siger Palle Rasmussen.

Se mere om emnet i vores udsendelse klokken 19.30. Her kan du også høre, at der sættes yderligere hegn op for at undgå råvildt på området.

Optagelser af fly, der fik fugl i motor under start

Flymotorer testes for birdstrikes