Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Efterretningstjeneste undersøger: Demonstranter i Aalborg var iført militæruniform

Flere politikere er utilfredse med, at demonstranter har iført sig militæruniform under demonstrationer mod regeringens coronarestriktioner.

Se historien fortalt som TV-indslag i toppen af denne artikel. 

I lørdags demonstrerede gruppen Men In Black i Aalborg mod regeringens coronarestriktioner. Her bar flere af demonstranterne militære uniformer, og det har nu ført til, at Forsvarets Efterretningstjeneste efterforsker sagen. Det er nemlig ikke første gang at demonstranterne er i militæruniform. 

Forsvarets nuværende uniformsreglement forholder sig ikke klart til, hvorvidt ansatte må bære militære uniformer uden for tjenesten, og det fremgår heller ikke tydeligt, hvornår man som civil må og ikke må bære militæruniformer, som man lovligt kan købe via militære overskudslagre.

På trods af det uklare reglement, er Venstres forsvarsordfører ikke i tvivl: 

- Det er jo helt utilstedeligt, hvis man forsøger på at fremføre sig som noget andet, end det man er. En myndighedsperson er en i politi- eller militæruniform, og det skal borgerne helt klart kunne adskille. Det er klart ulovligt at fremfør sig for noget andet, end det man er. Og det er også ulovligt at iføre sig en myndighedsuniform, så det her, det er ganske enkelt strafbart, siger Lars Christian Lilleholt og tilføjer: 

-  Problemet er jo, at det er svært for dem der deltager i demonstrationen, eller for dem der kommer forbi at skelne om det er en reel myndighedsperson, eller om det er en der har pådraget sig eller påført sig uniform. 

Foto: Per Frank Paulsen / TV2 Nord

Skal afdække om det er lovligt

Netavisen OLFI, der skriver om det danske forsvar, indenrigs- og udenrigspolitik. Journalist Kasper Junge Wester har fulgt sagen nøje, og han er ikke i tvivl om, at sagen er alvorlig, når FE går ind i den. 

- Den er et udtryk for, at man tager det her alvorligt. Det er jo en ret ny situation, vi så de uniformerede demonstranter i København og siden er de optrådt ved jer i Aalborg, og nu tror jeg, at man gerne vil vide hvad det er, det går ud på. Altså hvem er de her mennesker? Er det nogle som er ansat i forsvaret nu, nogle som er tidligere tilknyttet, er det veteraner? Og så skal man selvfølgelig have afdækket, om de har lov til at gøre det, siger han. 

Ifølge Kasper Junge Wester, er det første gang, at FE går ind i en sag som denne. Særligt tror han, at efterretningstjenesten er interesseret i at finde ud af, hvem de pågældende personer er, da man laver sikkerhedsgodkendelser af militær personale løbende. 

FAKTA

I en mail til TV2 Nord, skriver Forsvarskommandoen, som har bedt FE undersøge sagen: 


Forsvarskommandoen har overdraget den videre undersøgelse af den konkrete sag til Forsvarets Efterretningstjeneste.


Af Forsvarsministeriets cirkulære om Forsvarets militære og civile personel kan man læse, at det er forbudt at anvende Forsvarets uniformer i forbindelse med demonstrationer mod tjenstlige forhold, mod Forsvaret i almindelighed eller mod dansk forsvarspolitik.


De nuværende uniformsreglementer i Forsvaret forholder sig ikke i øvrigt klart og entydigt til, hvorvidt uniform må bæres af ansatte uden for tjenesten og i ikke tjenstligt øjemed. Det er et område, som Forsvarskommandoen i samarbejde med Forsvarsministeriets Personalestyrelse er ved at undersøge, om der behov for at regulere.

Ved ophør af ansættelse i Forsvaret afleveres udleverede uniformer. Forsvarets uniformer - nye og gamle - kan anskaffes kommercielt, typisk på overskudslagre, og kan derfor bæres af enhver, herunder også af tidligere ansatte. Evt. bæring sker dog under ansvar efter straffelovens § 132, nr.1, nr.1 der forbyder retsstridig anvendelse af ”kendetegn eller dragt, som er forbeholdt dansk eller fremmed offentlig myndighed eller militærpersoner”. 

Bestemmelsens rækkevidde er dog begrænset.


Hvis en militær ansat i Forsvaret handler i strid med interne bestemmelser om uniformsbæring, vil det kunne give anledning til en række forskellige reaktioner fra Forsvaret. Reaktionen afhænger selvsagt af en meget individuel og konkret vurdering af det enkelte tilfælde, og af overtrædelsens grovhed. Sanktionering vil kunne komme på tale efter militær disciplinarlov eller i grove tilfælde efter militær straffelov.


- Når man er iført uniform til en Men in Black-demonstration, er man med til at tage hele forsvaret til indtægt for egne holdninger. Det er ikke forsvarets officielle holdning, at regeringen er gået for vidt med coronarestriktioner, så når du tropper op med uniform uanset om den er aflagt eller en af de nyere uniformer, så er det klart, at man tager nogle folk til indtægt for sine holdninger, og det kan forsvaret ikke være tjent med, lyder vurderingen fra Kasper Junge Wester. 

Også forsvarsordfører fra Radikale Venstre, Martin Lidegaard, tager stærk afstand fra personer, der har iført sig uniform under demonstrationerne. 

- Selvfølgelig bør man under ingen omstændigheder bære sin uniform ved denne form for demonstration, skriver han i en besked til TV2 Nord. 


Foto: (Privatfoto) Grafik:TV2 Nord

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Små vognmænd står over for store økonomiske udfordringer med ny afgift.

- Vi står til at miste flere hundredetusinde kroner. Jeg ved simpelthen ikke, hvor jeg skal finde de penge!

I 27 år har Lasse Høgh Jensen drevet Thorup Maskinhandel, der har transporteret tunge maskiner som traktorer rundt i landet. Men en ny vejafgift, der skal fremme den grønne omstilling, truer med at give store økonomiske konsekvenser.

Thorup Maskinhandel har to egne lastbiler og benytter sig også af eksterne vognmænd til at transportere maskiner rundt i hele Danmark.

Her kan den ekstra regning på op mod en halv million kroner om året blive afgørende for virksomhedens overlevelse. Uden mulighed for at sende omkostningerne videre til kunderne eller at finde reelle grønne alternativer.

En regning, der ikke kan sendes videre

Med en samlet årlig kørselsmængde på omkring 200.000-250.000 kilometer bliver vejafgiften en stor post, der ifølge Lasse Høgh Jensen rammer små virksomheder som hans langt hårdere end de store speditørfirmaer.

- For de store firmaer betyder det måske mindre, fordi de har større volumen og bedre mulighed for at fordele omkostningerne. Men vi kan ikke bare sende regningen videre til kunderne – og brændstofpriserne er jo også steget, forklarer han.

Hvad er den nye vejafgift?

  • En kilometerbaseret og CO2-differentieret vejafgift for visse lastbiler skønnes sammen med en ændring af de nationale regler for lastbilers vægt og dimensionering at mindske CO2-udledningen med cirka 0,3 mio. ton i 2025 og cirka 0,4 mio. ton i 2030.

  • Afgiften trådte i kraft fra 1. januar 2025, hvor Danmark træder ud af samarbejdet om den eksisterende vejbenyttelsesafgift for lastbiler.

  • Afgiften betyder, at de samfundsøkonomiske omkostninger, som lastbiltrafikken medfører i form af slid på infrastrukturen, ulykker, støj, luftforurening og bidrag til trængsel, bliver dækket i højere grad end i dag.

Kilde: Vejafgifter.dk/

Ingen grønne alternativer

Regeringen har indført vejafgiften som en del af den grønne omstilling, men ifølge Lasse Høgh Jensen er der endnu ikke reelle alternativer for virksomheder som hans.

- Vi har undersøgt mulighederne for at skifte til ellastbiler, men de kan ikke bruges til vores behov. Hvis vi skulle skifte, skulle vi have flere lastbiler, og det vil kun øge omkostningerne endnu mere, siger han.

Lasse Høgh Jensen efterlyser en mere realistisk tilgang til omstillingen.

- Det er ikke, fordi vi ikke vil bidrage til den grønne omstilling – selvfølgelig vil vi det. Men det skal ske på den rigtige måde. De kunne have lavet en glidende overgang i stedet for at ramme os så hårdt fra starten, siger han.

Frygter for fremtiden

Lasse Høgh Jensen har 10 ansatte, og han frygter, at den økonomiske belastning kan få alvorlige konsekvenser for virksomheden.

For små vognmandsforretninger er der ikke mange muligheder for at tilpasse sig de nye afgifter uden at skære drastisk i budgettet.

- Det værste, der kan ske, er jo, at jeg bliver nødt til at lukke forretningen. Og jeg ved, at mange andre små vognmænd har det på samme måde. De tør bare ikke sige det højt, siger han.


100.000 tons forurenet jord på vej: - Jeg ligger søvnløs om natten

Foto: Philip Holm Johansen / TV2 Nord

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Snart kan forurenede jordmasser fra hele landet strømme til Vrå.

- Hvis vinden blæser den forkerte vej, risikerer jeg at have askestøv på min grillpølse, siger Thomas Knudsen, der bor lidt uden for Vrå.

Ja, det er nok de færreste, der drømmer om en askestøv på sin grillmad, men det kan meget vel blive virkeligheden for naboerne til Vrå Mørtelværk. I hvert fald hvis man spørger Thomas Knudsen.

Jeg får sådan en klump og en knurren i maven, og jeg ligger søvnløs om natten.

Thomas Knudsen

Med 500 meter til mørtelværket og dermed frit udsyn til flere meter høje jorddynger, frygter han for fremtiden.

- Jeg får sådan en klump og en knurren i maven, og jeg ligger søvnløs om natten. Jeg tænker faktisk meget over det, fordi jeg er bekymret og frygter, hvad det ender i, siger Thomas Knudsen.

Den lokale mørtelværksfabrik Vrå Mørtelværk har nemlig anmodet om miljøgodkendelse til fremover at kunne modtage større mængder af forurenet jord end hidtil. Nærmere bestemt fra 10.000- til 100.000 tons.

- De skal ikke være bekymrede. Vi gør ikke noget for at genere hverken naboerne eller øvrige borgere i Vrå, siger Mette Sørensen, der er kontoransvarlig hos Vrå Mørtelværk og fortsætter:

- Vi har jo ikke planer om, at det skal ligge her. Det skal ud og nyttegøres hurtigst muligt. Der er ingen formål med at have det til at ligge her.

Nabo-affald

Men den udmelding beroliger ikke borgerne i Vrå. Foruden større mængder af jord ønsker virksomheden fremover at udvide deres aktiviteter, så de vil kunne modtage aske, slagger, asfalt og mere til.

- I de perioder, hvor de knuser beton og sådan, er der jo støv rundt omkring, og de nærmeste naboer får jo støv på haveborde, så det kan jo ikke undgås. Det her ved vi bare ikke, hvad er, siger Thomas Knudsen.

Hos Vrå Mørtelværk har de dog gjort sig tanker om, hvordan de vil undgå, at støvet fra den forurenede jord spreder sig.

- Vi sætter sprinkleranlæg op på hele pladsen, så hvis der er chance for, at det støver, så bliver sprinklerne sat i gang, Mette Sørensen.

Vi gør ikke noget for at genere hverken naboerne eller øvrige borgere i Vrå

Mette Sørensen, kontoransvarlig hos Vrå Mørtelværk

Hvorfor gør I ikke allerede det nu i forbindelse med andre støvgener?

- Fordi vi ikke har fået det etableret endnu, men man bliver hele tiden klogere, siger Mette Sørensen.

Hos Thomas Sørensen er meningen dog, at det ikke er private virksomheder, der skal stå med opgaven.

Hvor meget tillid har du til, at Vrå Mørtelværk kan varetage den her opgave?

- Helt reelt med de skandalesager der har været de seneste år, såsom Nordic Waste, mener jeg ikke, at det er private folk, der skal lukrere på det her, siger Thomas Knudsen.

Men skal det gå ud over Vrå Mørtelværk, at der har været en sag som Nordic Waste?

- Det skal det ikke, men jeg synes, at de skal holde sig til det, de er rigtig gode til, og det er mørtel og sand, men det her er ikke for private udbydere, siger Thomas Knudsen.

Ingen holdning endnu

Mandag d. 10. februar afholdes der borgermøde i Vrå, hvor miljøgodkendelserne til Vrå Mørtelværk diskuteres. Her vil Vrå Mørtelværk, Hjørring Kommunes Teknik- og Miljøudvalg samt borgerne i Vrå. Derefter behandler Hjørring Kommune mørtelværkets ansøgning om blandt andet udvidelse af de miljømæssige aktiviteter samt udvidelse af mængden af jord.

- Vi har ikke rigtig en holdning til det nu, før vi har behandlet ansøgning, siger Søren Homann (C), der er formand for Teknik- og Miljøudvalget i Hjørring Kommune.


Lars finder skjulte vikingeveje: Nu ændres Panoramaruten

Foto: Pia Egeberg / TV2 Nord

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Lars Bøgh Pedersen er kåret til årets ildsjæl af Destination Himmerland - blandt andet for sin kortlægning af gamle vikingeveje og en vandmølle i Bramslev Bakker.

- Der går 35.000 mennesker på Panoramaruten hvert år, men folk ved ikke, hvad de går på, siger Lars Bøgh Pedersen.

Han er nærmest født og opvokset i Bramslev Bakker, hvor han er kommet, siden han var helt lille. Hans bedstefar har sågar trukket kvæg gennem bakkerne og mod Hobro.

Lars Bøgh Pedersen er årets ildsjæl i Himmerland - blandt andet for hans kortlægning af oldtidsveje i Bramslev Bakker - samt fundsstedet for en vandmølle ældre end 1400-tallet. Foto: Pia Egeberg / TV2 Nord

- Der er ikke en sten, jeg ikke kender, siger Lars Bøgh Pedersen, mens han viser rundt. Han er det, han selv kalder for "nørd" og amatør-arkæolog. Og så arbejder han som naturguide hos Bramslevgaard.

- Det er både min hobby, men også mit arbejde, siger han, mens han viser vej mod et af sine fund.

Får ændret Panoramaruten

Lars Bøgh Pedersen blev i begyndelsen af året kåret som årets ildsjæl til uddelingen af Himmerlandspriserne ved Destination Himmerlands nytårskur. Det blev han blandt andet for sit arbejde som guide, men især for sit arbejde med at omlægge den ikoniske Panoramarute, som hvert år besøges af flere tusinde vandrere.

- Det var en kæmpe overraskelse, for jeg går jo bare rundt i bakkerne og finder ting, men det er fedt, fordi det er en anerkendelse, og fordi jeg den vej igennem har fået et netværk, så den viden, jeg har, kan komme ud til andre, siger Lars Bøgh Pedersen.

Ifølge Lars Bøgh Pedersen er det her, at en gammel vandmølle fra før 1400-tallet stod i sin tid. Oplysninger, der først nu er blevet verificeret og nu skal registreres af Nordjyske Museer. Foto: Pia Egeberg / TV2 Nord

Han har kortlagt forskellige gamle vejspor i Bramslev Bakker - og et af dem bliver nu til en del af Panoramaruten. Panoramaruten skulle alligevel ændres tæt på Mariager Fjord ved Bramslevgaard, fordi stien bliver oversvømmet.

Derfor bliver den i løbet af 2025 nu ledt op på helt nye spor, som Lars Bøgh Pedersen har kortlagt som værende de gamle oldtidsspor.

- Nu når de ville ændre den, så gjorde jeg opmærksom på, hvorfor den skulle følge de oprindelige oldtidsveje, og så sagde de, hvad jeg mente med det, og så fandt jeg det frem til kommunen, siger Lars Bøgh Pedersen.

- Man skal fortsætte af oldtidsvejene, når nu man har mulighed for det, også for historiens skyld.

Se her, hvordan Lars Bøgh Pedersen finder frem til sine fund:

Vandmølle fra 1400-tallet

Det er ikke kun gamle veje og spor, som Lars Bøgh Pedersen i sin fritid har fået kortlagt. Han har også gjort Nordjyske Museer opmærksom på et vadested, som Panoramaruten løber forbi.

Her kan det ifølge Lars Bøgh Pedersen påvises, at der før 1400-tallet har stået en gammel vandmølle. Den skal Nordjyske Museer nu ifølge Lars Bøgh Pedersen have registreret på fund og fortids liste.

Vandreruten på Panoramaruten løber langs fjorden, og nu skal den slå en en kilometers smut op på gamle oldtidsveje, som Lars Bøgh Pedersen har påvist. Foto: Pia Egeberg / TV2 Nord

- Der er højst sandsynligt en dæmning. Det er dog ikke sikkert, vi måler den op, men den skal anmeldes og registreres i den offentlige database, og på den måde får den også en vis beskyttelse, siger Stig Bergmann Møller, museumsinspektør ved Nordjyske Museer, som har været med Lars Bøgh Pedersen på tur i bakkerne.

- Jeg tror, han har helt ret i forhold til vejene, og det er heller ikke overraskende, da man skal kunne komme til og fra sådan en mølle, siger Stig Bergmann Møller.

- Jeg ved ikke, hvorfor de her ting ikke er blevet opdaget før nu. Der er ikke nogle, der har samlet brikkerne. Men det tager også lang tid, og der findes så meget historie her, at jeg håber, meget mere kan komme frem i offentligheden, siger Lars Bøgh Pedersen og henviser til, at han i samarbejde med Nordjyske Museer, Mariagerfjord Kommune og Destination Himmerland arbejder på at få de nye historiske fund oplyst på ruten.

- Vi taler om infostandere, storyhunt og udsigtspunkter, hvor man kan kigge i et hologram og få vist de gamle historiske fund, der hvor man kigger. For eksempel det område, hvor der for to år siden blev fundet to store vikingeskatte, siger Lars Bøgh Pedersen, der heller ikke selv er færdig med sin store hobby i bakkerne endnu.

- Der går meget fritid med det, for vi skal også kunne dokumentere det, vi finder. For selvom vi kan se, det er der, vil vi gerne have noget datering på, og det er et stort arbejde, siger Lars Bøgh Pedersen, der fortæller, at han samarbejder med andre amatør-arkæologer fra området.

Det er ved dette vadested, at Lars Bøgh Pedersen har påvist en gammel vandmølle. Under træstien har han fundet den gamle dæmning. Foto: Pia Egeberg / TV2 Nord

- Når der findes noget historie her, som så mange mennesker går forbi hvert år, så synes jeg også, de skal have den, siger han.

Ifølge Mariagerfjord Kommune arbejder de på, at den nye en kilometers omlægning af Panoramaruten kan tages i brug i løbet af 2025.


Nykårede verdensmestre ville gerne have en uges ferie, men det er lige på og hårdt

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Nu venter der Aalborg Håndbold noget af en opgave.

Torsdag var Aalborg Håndbold-mandskabet igen fuldtalligt, da klubbens fire nykårede verdensmestre igen var at finde i Gigantium.

Der var dog ikke gjort klar til den store fejring, som der har været de foregående tre gange, Danmark har vundet VM.

- Vi sad lige og hyggede os med en kop kaffe og et rundstykke, og så har vi fået lov til at hylde dem, når vi møder Barcelona på hjemmebane på onsdag, forklarer Aalborg Håndbolds direktør Jan Larsen.

- Jeg synes, det er vigtigt, at alle vores fans og samarbejdspartnere kan få lov til at hygge dem, fremfor vi sad fem mennesker kun. De er også blevet hædret i de seneste dage, tilføjer han.

I stedet kunne verdensmestrene vende tilbage til træningshallen, hvor dagen bød på hård træning som normalt.

- Det er selvfølgelig fantastisk at have verdensmestre på holdet, og vi er selvfølgelig glad for, at de er tilbage igen, men nu gælder det Aalborg Håndbold, påpeger direktøren.

Glædet sig til at spille

Det var heller ikke, fordi spillerne var kede af at komme hjem til de vante rammer og en god omgang håndbold.

- Det er rart at være hjemme i klubben igen og se dem alle sammen. Jeg har savnet at spille håndbold, da jeg ikke har fået spillet en masse, så glæder mig egentlig bare til at komme hjem og få spillet en masse, lyder det fra Thomas Arnoldsen.

- Det er fedt at se drengene igen, så nu glæder vi os til at komme i gang med nogle spændende kampe, stemte Simon Hald i.

Ville gerne have haft en uges pause

Nu venter der Aalborg Håndbold noget af en opgave, når der både skal spilles Final 4 i Santander Cup, flere Champions League-kampe blandt andet mod mægtige FC Barcelona og vigtige kampe i ligaen.

Begyndende allerede mod BSH på lørdag.

- Det er lige på og hårdt, må man sige. Vi ville gerne lige have haft en uges pause måske, men det er sådan, det er, og det er heldigvis nogle sjove kampe, så det bliver ikke svært at motivere sig, lyder det fra Simon Hald.

Du kan se mere fra den første træning herunder:


Nordjyske Jernbaner varsler besparelser på afgange – men kun nord for fjorden

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Togpassagerer nord for fjorden skal fremover 'betale' for, at der kommer flere tog syd for fjorden.

Irene Nielsen fra Brønderslev står klar ved perronen torsdag formiddag klokken 11.27 – præcis som hun plejer.

Én gang om ugen har hun fast en aftale hos en fysioterapeut nær Aalborg. Og for at komme derhen må hun med regionaltoget på netop det tidspunkt.

- Den afgang her har stor betydning for mig. Ellers kan jeg jo ikke komme frem til tiden, fortæller Irene Nielsen.

Det har hun gjort i 16 år. Men snart skal hun måske kigge efter andre afgange eller måder at komme til Aalborg på.

Togpassagerer nord for fjorden kan nemlig forvente ændringer eller helt aflysninger i køreplanen.

Se indslaget med Irene Nielsen her.

Fra næste år indsætter Nordjyske Jernbaner yderligere et regionaltog på strækningen til Skørping, mens de også indsætter et regionaltog helt til Hobro. Det koster otte millioner kroner, og de penge skal findes ved besparelser nord for fjorden.

- Vi kommer til at justere lidt på togafgangene deroppe, for vi er nødt til at finde en økonomisk balance, lyder det fra Peder Key Kristiansen, der er udvalgsformand for Regional Udvikling og Innovation i Region Nordjylland.

Ifølge ham vil Nordjyske Jernbaner være nødt til at aflyse nogle af de afgange, der går hver halve time, og/eller aflyse nogle af weekendafgangene.

- Vi ved ikke helt endnu, hvordan det ender med at blive. Men vi vil gøre alt for, at vi ikke trækker nogle afgange ud af myldretiden.

Peder Key Kristiansen vil gøre sit for, at besparelserne ikke rammer afgange i myldretiden. Foto: Caroline Monin, TV2 Nord

Selvom det stadig er uklart, hvordan køreplanen vil blive, er borgmester i Brønderslev Kommune, Mikael Klitgaard, ikke tilfreds med den nye udmelding.

- Jeg kan bedst lide, man sparer syd for fjorden og bruger pengene nord for fjorden. Hvis man overvejer at tage en afgang, vil vi da være kede af det. Toget er vigtigt for byen, siger Mikael Klitgaard.

Borgmester Mikael Klitgaard ser helst ikke, at der bespares på afgange fra Brønderslev Station. Foto: Caroline Monin, TV2 Nord

En håndfuld teknikere er nu i gang med at undersøge, hvilke afgange der bedst kan undværes. Ændringerne vil gælde allerede fra 1. januar 2026, og derfor skal der snart findes en løsning, fortæller Peder Key Kristiansen.

Men er det fair, at dem nord for fjorden skal betale for dem syd for fjorden ved at afgive nogle af deres afgange?

- Vi har brugt forholdsvis mange penge på at have en god dækning nord for fjorden. Nu kommer vi til at fordele afgangene og ressourcerne lidt mere ud. Det, synes jeg, er et fair princip, siger Peder Key Kristiansen.

De nye køreplaner vil, ifølge planen, blive præsenteret før sommerferien.