Ekspert: Guldfesten har kort effekt på byen
Fejringen af mesterskabet og pokaltitlen blev massivt dækket i medierne, og har i den grad sat fokus på Aalborg.
Det er begrænset, hvor meget guld der er at spinde på Aabs mesterskabsfest, mener markedsføringsekspert.
Aalborg er blevet voldsomt eksponeret med AaBs mesterskabsfest de seneste uger. Alligevel er det begrænset, hvor meget guld der kan høstes på den enorme omtale. Det mener markedsføringsguru Thomas Fedder.
- Alle kan jo spille med på guldfesten og kalde sig 'Guldborg' eller noget andet, men jeg tror, det er et hurtigt fix. AaB er jo kun mestre i ét år - og derefter er det noget andet, der har folks interesse.
Han erkender dog, at Aalborg er blevet eksponeret for et kæmpe beløb, hvis man skal gøre guldfesten op i kroner og øre.
- Der er ingen tvivl om, at guldfesten har en markedsføringsværdi for rigtig mange millioner. Et tocifret millionbeløb vil jeg gætte på.
Hos Visit Aalborg er man da også allerede i gang med at prøve at udnytte guldfesten.
- Vi har klædt vores hjemmeside i guld, hvor vi fortæller om de mange guldoplevelser, der er at finde i Aalborg, forklarer Cathrine Billund Kallehauge, der er ferieturismechef.
Også hos varehuset Salling tror man på, at guldvinderne skaber guldomsætning.
- Det betyder da meget, at vi ligger midt i en by, der har positiv omtale. Det er så op til os at udnytte det, siger personalechef Nicolai Bo Pedersen.
Thomas Fedder holder dog fast i, at det kun er på den korte bane, man kan score på fodboldsuccesen.
- Man kan udnytte det ved at holde gryden i kog de næste måneder - og så forberede sig på at lave et ordentligt 'rabalder', når AaB kommer i Champions League.
Hverken hos Visit Aalborg eller hos Salling tør de endnu melde ud, hvor meget ekstra 'guld' de regner med at høste på AaBs succes.