Elbil i brand – ligger i ’badekar’ i 24 timer

Natten til tirsdag gik der ild i en elbil, og Nordjyllands Beredskab tog for første gang en ny form for brandslukning i brug.

Som udgangspunkt er en brand i en elbil ikke sværere at slukke end i en normal bil, men problemet kan være, hvis der går ild i batteriet.

Går der først ild i det, tager det lang tid at slukke, og der er risiko for, at det genantænder.

Derfor vælger man at ’drukne’ bilen i et ’badekar’ – en stor container fyldt med vand.

BRANDE I ELBILER ER VANSKELIGE

Alt peger i retning af, at elbiler bryder sjældnere i brand end benzin- og dieselbiler, men selve branden i elbiler er vanskeligere at håndtere. Brande i biler med litium-ion-batterier kan opstå af sig selv, hvis batteriet påføres skade ved slag, stød, overophedning eller penetrering af batteriets membraner.

Brande i litium-ion-batterier er kendetegnet ved at udvikle sig hurtigt. Brandene kan vare i op til et døgn, hvis ikke batteriet køles effektivt ned. Kvælende slukningsmidler har vist sig ikke at være effektivt, da litium-ion-batterier brænder ved en selviltende proces. Desuden kan der opstå meget giftig røg.

Man håndterer brande i elbiler ved at holde varmen nede med direkte slukning og køling af batteriet. Alternativt kan man lade bilen brænde ud eller placere den i en elbilscontainer, hvor man kan køle den ned.

Kilde: Beredskabsstyrelsen

Og det var netop det, der skete natten til tirsdag i Nordjylland, hvor der opstod brand i en Opel Mokka på vejen Vedbæk i Gug.

Det betød, at Nordjyllands Beredskab for første gang tog metoden i brug, og elbilen nu skal ligge i den vandfyldte container i 24 timer.

Se video af elbilen, hvor den også sænkes ned i 'badekaret':

Video: Per Frank Paulsen
Ifølge TjekDet.dks research er elbiler mindre tilbøjelige til at bryde i brand.
Ifølge TjekDet.dks research er elbiler mindre tilbøjelige til at bryde i brand.
Foto: TjekDet.dk

Seneste nyt

fra Nordjylland