LIGE NU:

Elever på erhvervsfaglige uddannelser bliver dårligere under coronanedlukning

Når virksomhederne og skolerne er lukket ned, er det svært for eleverne på de erhvervsfaglige uddannelser at få det samme håndelag som årgange før dem.

Forlængelsen af coronarestriktioner betyder endnu mere fjernundervisning, og det er begyndt at give frisørelever og andre på erhvervsuddannelserne grå hår.

- Når lærerene tjekker op på os nu, er det over videoer og billeder. Men tager man billedet i en bestemt vinkel, kan man snyde sig til noget, det i virkeligheden ikke helt er, forklarer frisøreleven Ann-Louise Juul Andersen.   

Hun er ikke den eneste. Både elever og uddannelsesinstitutioner frygter, at niveauet falder, når eleverne ikke kan være i samme rum som underviserne.

Kommer til at mangle håndelag

- Vi har en bekymring - ikke bare for frisørene men for alle fagene. Man bliver meget teoretisk velfunderet, og så kommer man til at mangle noget håndelag, og det er jo nok så vigtigt, for i mange af vores fag er det jo netop håndelaget, vi skal leve af. Og det skrider mere og mere i forbindelse med, at coronanedlukningen nu blev forlænget i går med endnu mere hjemmeundervisning, siger Bo Banch, uddannelsesdirektør ved Tech College.

På Tech College er alle elever lige nu sendt hjem, og de går derfor glip af vigtige skoleforløb.

Det er ikke til for underviserne at sige, hvad eleverne skal gøre bedre til næste gang, fordi de ikke kan se elevernes arbejde via videoundervisning.
Det er ikke til for underviserne at sige, hvad eleverne skal gøre bedre til næste gang, fordi de ikke kan se elevernes arbejde via videoundervisning.
Foto: Mick Knive Anderson / TV2 Nord

- Jeg har været på fire skoleforløb, men lige præcis de to, jeg har misset, har været bærende for min skolegang, fortæller Ann-Louise Juul Andersen. 

- Det er jo ikke optimalt, og det er ikke en drømmesituation, vi har. Vi har prøvet i sidste år i marts med virtuel undervisning. Det, der sker nu, er, at lærerene underviser enten ved at lave en demonstrationsvideo eller livestreamer, over hvad det er, de unge skal lave, og så prøver de at efterleve det derhjemme på nogle øvelseshoveder derhjemme med langt hår.

Dårligere svende kommer ud på den anden side. 

Ann-Louise Juul Andersen mener ikke, at videoer og livestreaming ikke nok til at sikre, at hun klarer opgaverne godt nok hjemme fra. 

- Jeg frygter, at ved at lærerne ikke fysisk kan se, det vi klipper, at jeg går i en tro om, at det jeg laver er fejlfrit, fordi lærerene ikke kan tjekke, hvad jeg skal være opmærksom på og gøre bedre til næste gang.

Restriktionerne betyder, at elever under corona bliver dårligere end deres tidligere årgange, der ikke har været plaget af coronanedlukninger.   

- I Danmark er erhvervsuddannelserne jo en vekseluddannelse mellem teorien og praktikken, hvor virksomhederne jo er den egentlige praktik, hvor man skal øve sig. Og så længe man i nogle erhverv stadig kan komme der – det kan frisørene godt nok ikke – men så kan man i nogen udstrækning øve sig derude. Men det værste er de fag, hvor eleverne heller ikke kan komme ud til mester og øve sig der, siger Bo Banch og tilføjer: 

- Vi er nok på et tidspunkt nødt til at vende os ud til mestrene og virksomhederne og sige, at vi måske kommer til at levere en vare, hvor de unge er mere teoretisk velfunderede, end de har håndelaget.

Ann-Louise Juul Andersen er ikke i tvivl om, at når hun har mulighed for at komme tilbage på arbejde, at resten af kollegaerne i salonen vil hjælpe hende med at nå et højere niveau.