Finanstilsyn kritiserer Løkken Sparekasse
Finanstilsynet kritiserer i en ny undersøgelsesrapport Løkken Sparekasse på en række punkter om salg af garantbeviser og rådgivning i forbindelse med kundernes indskud på garantkapitalkonti Undersøgelsesrapporten munder ud i flere påbud og påtaler til sp
Rapporten er offentliggjort i dag, blandt andet for at skærpe andre garantsparekassers opmærksomhed på, at deres rutiner i forbindelse med information og rådgivning lever op til de gældende regler.
Finanstilsynets forbrugerkontor var tidligere på måneden på ekstraordinær undersøgelse i sparekassen. Det skete på baggrund af de mange beretninger fra kunder, som var overraskede over, at deres garantindskud var gået tabt, efter at sparekassen var nødt til at indgå en rammeaftale med Finansiel Stabilitet A/S.
- Vores undersøgelse viser, at de interne procedurer for rådgivning har været meget mangelfulde. Løkken Sparekasse har anset risikoen ved at indskyde garantkapital som hypotetisk, og derfor har den ikke haft særlig fokus på risikoen i forbindelse med rådgivningen af kunderne, siger Annette Bjaaland Andersen fra Finanstilsynets kontor for forbrugerspørgsmål i en pressemeddelse.
Sparekassen har ingen dokumentation for den rådgivning, kunderne har modtaget, ligesom den ikke har bekræftet indgåede aftaler skriftligt. Kunderne har heller ikke fået særlig rådgivning om betingelserne for at opsige garantikapital.
Erfaringerne fra Finanstilsynets undersøgelse i Løkken Sparekasse vil nu indgå i udformningen af de skærpede regler på området, som økonomi- og erhvervsministeren netop har bebudet.