Flere nordjyder oplever internetsvindel

Flere og flere nordjyder bliver ofre for internetsvindel. Det er især snyd med nem-id, der lokker folk i fælden.

Svindlere på internettet bliver dygtigere og dygtigere. Det mærker flere nordjyske virksomheder, som oplever, at bekymrede internetbrugere henvender sig.

Det er især nem-id's hjemmeside, der får flere og flere til at falde for svindlernes tricks. Metoden kaldes phishing og går ganske enkelt ud på at franare almindelige mennesker deres personoplysninger ved at sende falske mails.

- Fænomenet er ikke nyt, men svindlerne er blevet dygtigere. Hjemmesiderne er efterhånden så godt kopieret, at det er svært at kende forskel, forklarer Søren Høyer, der er chef for it-virksomheden Data Discount.

Hos Nets, der administrerer NemID, opfordrer pressechef Søren Winge til, at folk ikke udleverer personlige oplysninger via mail.

- Det seneste halve år har vi oplevet en klar stigning i antallet af falske mails. Vi ville aldrig bede folk om personlige oplysninger via mail, så det skal man bare huske på, siger han.

Også den nordjyske bank Spar Nord oplever, at flere kunder bliver snydt gennem de falske mails.

Ifølge Søren Høyer fra Data Discount er der nogle gode huskeråd at gå efter, hvis man tror, man er ved at blive snydt.

- Man skal kigge efter, om internetadressen ser rigtig ud, og så skal man kigge efter stavefejl i mailen. Det er også en god idé at klikke på sin internetbrowser igen og starte internetsiden forfra, forklarer han.

Omfanget af phishing-mails kendes ikke nøjagtigt, men sidste år blev der svindlet for 17,5 millioner kroner på nettet inden for det, der hedder fjernsalg, hvor fænomenet phishing hører under.


Seneste nyt

fra Nordjylland