Flere og flere får hjælp fra regionens patientkontor

Patientkontoret har oplevet en stigning på næsten 20 procent i antallet af henvendelser i forhold til sidste år.

Næsten 6000 patienter og pårørende har i 2006 fået hjælp og vejledning fra Region Nordjyllands patientkontor. Kontoret består af fire patientvejledere, som har til opgave at vejlede om patientrettigheder.

Spørgsmålene de modtager handler især om reglerne for frit sygehusvalg, hvor patienterne kan blive behandlet på et andet offentligt sygehus - og hvis der er mere end to måneders ventetid - også på visse private og offentlige sygehuse.

- Det er vidt forskellige spørgsmål, som vi får fra patienterne. At vi får flere henvendelser ser jeg ikke som et udtryk for stigende utilfredshed med sygehusvæsenet, for undersøgelser af patienternes tilfredshed viser jo stor tilfredshed med sundhedsvæsenet. Jeg ser til gengæld stigningen som et resultat af, at der kommer mange nye regler og det medfører et stærkt stigende informationsbehov hos patienter og pårørende, siger vicekontorchef Anni E. Olesen i en pressemeddelse.