Forskning: Skoleelever har godt af at komme ud i virkeligheden
Der er al mulig grund til at rykke undervisningen udenfor, siger udeskoleforsker Niels Ejbye-Ernst, der er lektor, ph.d. og forskningsleder ved pædagoguddannelsen hos VIA University College i Aarhus.
Undervisning i det fri er til gavn for skolebørns faglige, fysiske og sociale udvikling, viser forskning. Man kan fint bruge den lokale kirkegård i matematikundervisningen, mener lærer Mikkel Svaneborg fra Biersted skole
Cirka 20 procent af danske skoler rykker af og til klasselokalet ud i nærmiljøet. Det kan både være til det nære bymiljø i form af ekskursioner til lokale virksomheder eller til skov og park typisk i nærheden af skolen eller måske blot i skolegården.
Om klassen vil løbe orienteringsløb og lære at bruge kort og kompas eller studere fuglearter i en kikkert er ikke afgørende. Hovedforudsætningen er, at undervisningen finder sted i det fri. For der er al mulig god grund til at rykke undervisningen ud i virkeligheden, viser en undersøgelse foretaget af udeskoleforsker Niels Ejbye-Ernst, lektor, ph.d og forskningsleder ved pædagoguddannelsen hos VIA University College Aarhus.
- Vi ved, at børn bevæger sig mere, får flere sociale relationer og opnår større trivsel. Desuden får eleverne bedre relationer til deres lærere, som er noget af det allervigtigste for læring. Det er der enighed om blandt forskerne, også internationalt, siger han.
Biersted Skole tager på kirkegården
Den lokale kirkegård kan være et glimrende sted til udeskoleundervisning i et fag som regning. Det kan lærer Mikkel Svaneborg fra Biersted skole ved Aabybro tale med om.
Vi ved, at børn bevæger sig mere, får flere sociale relationer og opnår større trivsel.
Niels Ejbye-Ernst, lektor, ph.d og forskningsleder ved pædagoguddannelsen hos VIA University College
Han har blandt andet henlagt undervisning til den lokale Biersted Kirkegård, hvor eleverne er sat til at lede efter symboler på gravstenene efter først at have gennemgået symbolerne i klassen hjemme.
Også årstallene på gravstenene er blevet gransket for at give eleverne en fornemmelse af, hvor gamle folk på egnen er blevet i forskellige tider.
- Vi har købt nogle standardting, som vi bruger uden for. Det kan for eksempel være presenning og tov, som fungerer som en slags udendørs klasselokale, hvor de samme regler gælder som i klasselokalet på skolen, fortæller Mikkel Svaneborg, der har taget en tovholderuddannelse i udeskoleundervisning.
Skolen har også købt terninger med tal og måtter med bogstaver for at henlægge tværfaglig undervisning til det fri.
Børn bliver klogere og sundere
Men manglende grej betragtes af en del skoler som en barriere for at komme ud, og ofte er der ikke nok grej til en hel klasse, viser forskningen.
Mindst 400 skoleklasser kan i løbet af efteråret se frem til at få opfyldt deres ønsker om kikkerter, kegler, kompasser eller andet grej, som kan understøtte undervisningen ude under åben himmel, når Nordea-fonden lancerer en ny udeskolepulje til de yngste klasser i indskolingen, hvis lærere let kan søge om op til 5.000 kroner til indkøb af udstyr.
- Vi ved, at børn bliver både klogere og sundere af på egen krop og i fællesskab med andre at få oplevelser og undervisning uden for de traditionelle rammer i klasseværelset. Men vil man male, går det ikke uden malegrej, og vil man studere livet i åen, går det ikke uden fiskenet. Vi tror på, at med adgang til det rette grej vil endnu flere rykke undervisning ud i det fri, siger Henrik Lehmann Andersen, der er direktør i Nordea-fonden, som støtter gode liv.
Niels Eibye-Ernst har i et af sine forskningsprojekter fulgt udviklingen af udeundervisning i 65 skoler rundt om i landet, og Danmark er ifølge Niels Ejbye-Ernst dét land i verden, der benytter udeskoler mest.
Pulje til udeskole-aktiviteter
Skoler kan søge Nordea-fonden om støtte til udeskole-aktiviteter. Der er to millioner kroner i puljen. Eksempler på grej, der kan søges om støtte til:
* Kegler, bolde, måtter, klatreudstyr
* Orienteringskort, trækasser, flag, kompasser, knæklys, uv lygter
* Bålfade, optændingsgrej, blæsebælg, reb og ståltråd
* Fiskestænger, fiskenet, fluer, lup og spande
* Kikkerter, forstørrelsesglas.
* Blomsterkasser, myrehoteller, bistader, små frugttræer, terrarie
* Staffelier, malergrej, lærred, kæmpe tuscher
* Gummistøvler, waders og veste