Grønt, gult, rødt: Kan jeg lige nå med over krydset?
Foto: Mick Knive Anderson
På TV2 Nord sætter vi i denne uge fokus på morgentrafikken i Nordjylland. Og her er det ikke usædvanligt, at der bliver trådt på speederen - og ikke bremsen - når lyskrydsets signal skifter fra grønt til gult.
Når signalet i et lyskryds skifter til gult, er lovens bogstav ikke til at tage fejl af: Man skal stoppe op. Men det er langtfra alle nordjyder, som letter foden fra speederen, når signalet går fra grønt til gult - og politiet har efterhånden hørt en bred vifte af fantasifulde undskyldninger.
- Det er alt lige fra, at der var en kage bagi, som kunne tippe rundt, hvis man bremsede hårdt, til at man havde en bil bagved og ville forårsage et uheld, hvis man bremsede op, fortæller Henrik Hyldig Nielsen, politikommissær ved Nordjyllands Politi.
Blandt de bilister, som vi mødte på Hobrovej i Aalborg onsdag morgen, var holdningerne da også delte til det der med at køre over for gult.
- Det hænder da. Det kan ikke undgåes, jo, siger Bjarne Larsen til TV2 Nord, mens han holder for rødt lys.
En anden, der holder og venter på grønt lys, er David Hald Kristensen.
- Det der med at køre over for gult, er det noget du nogensinde gør?
- Nej, det kunne aldrig falde os ind, siger David Hald Kristensen.
- Ser du andre gøre det?
- Ja, det ser vi en gang imellem.
- Hvad tænker du om det?
- Det tænker jeg ikke er så skideheldigt.
- Men du gør det aldrig selv?
- Aaah.. det kan godt være, der er en svipser en gang imellem.
Afbrudt fra en telefonsamtale via bilens anlæg: - Husk nu man ikke må lyve!
- Haha. Så vidt muligt forsøger vi at undgå det, indrømmer David Hald Kristensen.
Hvor oplever du problemer i morgentrafikken?
Og har du en løsning?
TV2 Nord sætter fokus på morgentrafikken i Nordjylland, og de udfordringer nordjyderne oplever. Og så forsøger vi i fællesskab at finde løsningerne på problemerne.
Skriv til redaktion@tv2nord.dk
Kulturelt og socialt legitimt
I en undersøgelse lavet af Rådet for Sikker Trafik i 2019 svarede 42 procent af de adspurgte, at de en gang imellem smutter over for gult. Men ifølge en trafiksociolog er det ikke så mærkeligt, at så forholdsvis mange prøver at nå med over, når man egentlig får signal til at stoppe.
_ Kulturelt og socialt handler det om, at gult er det der lys, hvor man godt kan nå at komme over og hvor det er legitimt, forklarer Anette Jerup Jørgensen, trafiksociolog hos VIA Trafik i København.
Ifølge hende er det nemlig ikke alle bilister, som er klar over det gule lys’ betydning – og præcis hvornår man skal træde på bremsen ved gult.
- Du skal stoppe "medmindre du er til risiko eller fare for andre," men hvornår er man til risiko eller fare for andre? Det kan vi jo have forskellige vurderinger af, siger hun.
Men selvom man risikerer en bøde på 1500 kroner, hvis man bliver taget for at køre over for gult, kan der alligevel være undtagelser – også set med politibriller.
- Det er klart, at hvis man kommer kørende i myldretiden med en bagved og der bliver gult og man så træder på bremsen, så kan man risikere at få ham bagved op i kofangeren, forklarer Henrik Hyldig Nielsen.
Men selvom der er situationer, som kan afvige fra reglen - eksempelvis at undlade en hård opbremsning i tæt trafik, så skal man ikke tage fejl. Det er ulovligt at køre bevidst over for gult. For det kan hurtigt gå galt.
- Det er for eksempel i de store vejkryds. Inden man når over der, kan der sagtens blive grønt for højre- eller venstresvingende trafikanter – og så sker sammenstødene jo, siger Henrik Hyldig Nielsen.