Hurtigere svelleudskiftninger og sporopretning

Banedanmark giver en ekstra skalle, og hyrer ekstra mandskab for at udføre udskiftninger af sveller og sporopretning. Det giver håb om at slippe for forsinkelser mellem Aalborg og Århus.

<b>Slutspurt</b>
Banedanmark har sat en slutspurt ind for at få has med nogle genstridige hastighednedsættelser mellem Århus og Aalborg og mellem Herning og Holstebro inden året er omme. Der er tale om hastighedsnedsættelser, der forsinker togene så meget, at de er til stor gene for passagererne.

<b>Kontrakt om forsinkelser</b>
Desuden betyder de at det kan blive svært for Banedanmark at holde sig under sin årsgrænse for forsinkelser. Banedanmark har nemlig en kontrakt med transportministeriet om at levere en såkaldt kanalregularitet på 94 pct. Kanalregulariteten er et udtryk for, hvor mange forsinkelser Banedanmark belaster passagererne med. Og her må Banedanmark ifølge aftalen med transportministeriet kun være skyld i 6 pct. af forsinkelserne.

<b>Tæt på målet</b>
- Vi er meget tæt på at holde vores mål på fjernbanen, og nu prøver vi med denne her sidste indsats om vi kan komme op og få grønne tal i 2007, siger sektionschef for spor, Klaus Bergman.

<b>December er afgørende</b>
- December bliver afgørende, men det er selvfølgelig den samlede indsats over hele året, der gælder. Det er opmuntrende i sig selv, at vi faktisk er i nærheden af vores mål, når man tænker på jernbanens generelle tilstand, siger Klaus Bergman.

<b>Ekstra mandskab</b>
Slutspurten er blevet mulig, fordi entreprenørerne her i slutningen af året har fået mulighed for at hyre ekstra mandskab ind til at udføre svelleudskiftninger og sporopretning.

Forsiden lige nu