Hver femte busrute nedlægges?

Busdriften bør på den nationale dagsorden, hvis ikke udviklingen på landet skal gå i stå. Et problem for hele samfundet, mener Landsbyerne i Danmark. Der mangler mindst 500 millioner kroner til drift af busserne i Danmark. Hver femte busrute må nedlægges

<b>Færre busser</b>
Udsigten til færre busser bekymrer beboerne på landet.

- Dårligere busdrift er nok den største trussel mod landsbyerne og yderområderne i mange år. Folk ved ikke, om de er købt eller solgt, og det bekymrer. Hvis ikke bussen kører, påvirker det en landsby på alle områder, siger Carsten Abild, formand for Landsbyerne i Danmark.

<b>Hver femte bus</b>
Trafikselskaberne i Danmark anslår, at op mod hver femte bus i landet risikerer at blive sparet væk fra næste år på grund af stigende brændstofpriser og færre passagerer.

- Vi møder virkelig bekymrede forældre, unge og ældre på landet. Hvis busserne forsvinder fra landområderne, og det er vi stærkt på vej til, får de ældre, de unge uddannelsessøgende og andre uden bil svært ved at blive boende. Hvor det ellers gik fremad med bosætningen og flere arbejdspladser, vil det i stedet gå i stå, siger Carsten Abild til Ritzau.

<b>Regeringen skal ind</b>
Han opfordrer regeringen til sammen med kommuner og regioner at finde en løsning, der kan sikre busdriften på landet.

- Busdriften må komme på den nationale dagsorden. Det kan ikke passe, at man ønsker, at store dele af samfundet alene er baseret på privatbilisme. Det er et samfundsmæssigt problem, siger Carsten Abild.

<b>Boliger falder i værdi</b>
Ejendomsmæglerkæden Home vurderede for nylig, at boligejere i landsbyer eller forstæder mister mellem 10 og 15 procent af boligens værdi, hvis bussen ikke længere kører forbi.

<b>Fakta om bustrafikken</b>

Trafikselskaberne i Danmark er lige nu ved at lægge budgetter - og dermed køreplaner - for næste år.

Trafikselskabernes afregning til de vognmænd, der kører busserne, er i år steget med 9,5 procent. Det skyldes blandt andet renter og prisen på brændstof. Samtidig falder antallet af passagerer.

Trafikstyrelsen har bestemt, at selskaberne kun må sætte billetprisen op med 3,1 procent i år.

Selskaberne anslår, at de samlet mangler mindst 500 millioner kroner. Hvis de ikke får pengene, vil de blive nødt til at nedlægge, hvad der svarer til op mod hver femte busrute i Danmark.

Foruden pengene fra passagererne betales busserne af regionerne og kommunerne. Den enkelte kommune eller region kan derfor selv afgøre, om den kan bruge flere penge på at bevare ruter i sit område.
/ritzau/