Iværksættere har succes i det nordjyske
Foto: Rasmus Degnbol
En af de virksomheder, som har fået hjælp, er Jysk KursusCenter, som drives af to kvindelige iværksættere - Dorte Saugstrup og Mette Andersen.
Region Nordjylland har den højeste overlevelsesrate for nye virksomheder, det viser nye tal.
Hvis man går med tanker om at realisere en drøm om egen virksomhed, er Nordjylland det helt rette sted at tage springet. Den nordlige region har nemlig Danmarks højeste overlevelsesrate for nyetablerede virksomheder, det viser beregninger fra Erhvervs- og Byggestyrelsen på baggrund af tal fra Danmarks Statistik.
Det tætte samarbejde mellem de lokale erhvervskontorer i regionens 11 kommuner og Nordjysk Iværksætter Netværk (NiN), som er en del af Væksthus Nordjylland, giver iværksættere helt unikke muligheder for rådgivning og sparring. NiN tilbyder iværksættere 20 timers gratis rådgivning knyttet til deres forretningsplan. Desuden yder de tilskud til private rådgivere, typisk revisorer, advokater eller PR- og reklamefolk, som kan hjælpe med at afdække alle relevante aspekter ved at drive egen virksomhed og føre forretningsplanen ud i livet. Siden 2001 har NiN hjulpet mere end 12.000 iværksættere.
- Det er helt afgørende, at iværksætterne får kompetent rådgivning i opstartsfasen. Særligt i disse krisetider er det vigtigt, at iværksætteren kan præsentere en gennemarbejdet og dokumenteret forretningsplan i banken, da det er blevet sværere at få bevilliget lån. Det er ærgerligt, hvis deres lån og dermed drømmen om egen virksomhed falder på nogle teknikaliteter. Det kan vi være med til at forhindre, fortæller iværksætterkoordinator hos NiN, Hans Peter Wolsing.
NiN har eksisteret siden 2001 og bliver koordineret af Væksthus Nordjylland i samarbejde med de lokale erhvervskontorer. NiN har et bruttobudget på 40 millioner kroner, som er finansieret af de nordjyske kommuner, EU's regionalfond og brugerbetaling. De hjælper hvert år omring 1200 iværksættere, som har mulighed for at få 20 timers gratis rådgivning om deres forretningsplans, som inkluderer mere end 2.200 private rådgivere.
I uge 43 lancerer NiN kampagnen We love iværksættere med Tv-spots, bannere og T-shirts. Kampagnen skal gøre flere iværksættere opmærksomme på mulighederne i NiN.